Zwolenia mają związek z reorganizacją produkcji autobusów w fabrykach Scanii. Spółka już rozpoczęła negocjacje z organizacjami związkowymi. W sumie z pracą pożegna się 250 osób, z czego 200 to pracownicy zakładu w Słupsku, a 50 – w Szwecji. W słupskiej fabryce zatrudnionych jest obecnie 500 osób.
Właścicielem większościowego pakietu akcji Scanii jest Volkswagen. Pod koniec lutego poinformował, że chce przejąć pozostałe 20 proc. udziałów w spółce. Niemiecki koncern złożył ofertę na zakup pozostających w rękach różnych spółek i banków szwedzkich akcji za prawie 7 miliardów euro.
Volkswagen zapewnia, że zwiększy produkcję w głównej fabryce Scanii w szwedzkim Soedertelie i w zagranicznych filiach spółki – w Polsce, Argentynie, Brazylii i Rosji.
Zarząd Scanii: zwolnienia to jedyna droga
Scania od dłuższego czasu walczy o rentowność produkcji w sektorze autobusów miejskich. Dzięki reorganizacji chce obniżyć koszty o 70 mln koron szwedzkich.
"Obecnie posiadamy znaczne nadwyżki zdolności produkcyjnych w sektorze autobusów miejskich. Dlatego musimy podjąć szeroko zakrojone działania restrukturyzacyjne w celu dostosowania naszej struktury organizacyjnej do wymogów rynku. To jest jedyna słuszna droga, aby długoterminowo zabezpieczyć naszą pozycję dostawcy kompletnych autobusów miejskich” - tłumaczy Klas Dahlberg, wiceprezes Scanii.
Jak wynika z informacji podanych przez Scanię, zmiany strukturalne w spółce będą obejmować działy badań i rozwoju, zakupów oraz działy bezpośrednio produkcyjne autobusów miejskich wraz z administracją.
"Ze względu na wzmożoną konkurencję i zwiększoną presję cenową, musimy teraz dostosować zatrudnienie do obniżonego poziomu produkcji. To nie była łatwa decyzja, ale niestety jest to konieczne dla naszego długofalowego funkcjonowania, jako producenta autobusów i autokarów, tutaj w Słupsku” – powiedział Peter Björk, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk.
Spółka zapewniła jednak, ze projekt związany z wprowadzeniem do produkcji autokaru OmniExpress 3.20 w Słupsku będzie kontynuowany zgodnie z planem.
Solaris wygryza Scanię i podbija nowe rynki
Jak wynika z danych zebranych przez firmę JMK Analizy Rynku Transportowego, w 2013 roku w Polsce wyprodukowano 3715 sztuk autobusów o masie powyżej 8 ton. To o 4,3 proc. więcej niż w poprzednim roku. Do krajowych przewoźników trafiło z tej puli 412 autobusów.
Największą ilość autobusów wyprodukował niemiecki MAN - 1512 sztuk. Na drugim miejscu uplasował się polski Solaris. Z taśm produkcyjnych Solarisa zjechało w zeszłym roku 1229 autobusów. Volvo zajął trzecie miejsce (699 autobusów). Scania znalazła się dopiero na czwartym miejscu – w 2013 roku produkcja autobusów w Polsce spadła aż o 77 proc. wobec 2012 roku i wyniosła zaledwie 96 sztuk..
Największym rynkiem zbytu autobusów produkowanych w Polsce są Niemcy – trafia tu 22,6 proc. pojazdów. Kolejne miejsca zajmują Szwecja (14,27 proc.) i Norwegia (11,12 proc.).
Polski Solaris coraz aktywniej działa rynkach zagranicznych. Wygrał kontrakty na dostawę autobusów m.in. do Mediolanu, Burgas, Warny czy Belgradu. W zeszłym tygodniu poinformował też, że zdobył dwa kontrakty na dostawę 57 autobusów do Norwegii. Ekologiczne hybrydy i niskopodłogowe autobusy Urbino trafią na norweskie ulice w drugiej połowie 2014 roku.
Czytaj więcej o rekordowej sprzedaży pojazdów Solarisa w minionym roku.