Zysk z działalności podstawowej, czyli wynik operacyjny we wszystkich segmentach prowadzonej działalności lotniczej z uwzględnieniem kosztów sprzedaży i ogólnego zarządzania firmą, jest o prawie 30 mln zł wyższy niż zakładany w planie restrukturyzacji spółki. Jest także o 103 mln zł wyższy niż odpowiadający mu wynik za 2013 r.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyniku z działalności podstawowej. Ten wynik jest dla nas najważniejszy. Jest lepszy od zakładanego i potwierdza,że idziemy w dobrą stronę" – powiedział prezes PLL LOT Sebastian Mikosz podczas konferencji prasowej.

>>> Czytaj też: Czy LOT ma szanse wygrać samotną bitwę „ze wszystkimi”? Dokąd leci narodowy przewoźnik

Znormalizowany wynik netto bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych i efektów księgowych wyniósł 36 mln zł w 2014 r. w porównaniu ze stratą 67 mln zł w 2013 r. Uwzględniając zdarzenia jednorazowe i efekty księgowe związane ze wzrostem cen walut, spółka odnotowała stratę netto na poziomie 263,4 mln zł.

PLL LOT odnotowały EBITDA na poziomie 291 mln zł w 2014 r. w porównaniu ze 156 mln zł w 2013 r., podano także.

Nowe połączenia na 2016 rok

Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczną uruchamianie nowych połączeń od początku 2016 r., a obecnie analizują 120 potencjalnych kierunków, poinformował prezes Sebastian Mikosz. Według niego, sprzedaż biletów na nowe trasy może rozpocząć się za 2-3 miesiące. Wcześniejsze loty są niemożliwe ze względu na ograniczenia UE dla spółek korzystających z pomocy publicznej.

"Analizujemy obecnie 120 kierunków, w tym 20-kilka long haul'owych. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, które i ile zostaną wybrane do uruchomienia w 2016 r." - powiedział Mikosz podczas konferencji prasowej.

Dodał jednak, że w pierwszej kolejności przewoźnik będzie powracać do tras zawieszonych w ramach środków kompensacyjnych, wymaganych przez Komisję Europejską w związku z otrzymywaniem przez PLL LOT pomocy publicznej.

"Połączenia, które musieliśmy zawiesić były rentowne" - podkreślił prezes. Dodał, że w połączeniach dalekiego zasięgu (long haul) uprzywilejowane będą kierunki azjatyckie. Wyjaśnił jednak, że nie muszą to być najpopularniejsze kierunki, a PLL LOT być może będą "poszukiwać dla siebie niszy".

Pierwsze z nowych połączeń będą uruchamiane od stycznia 2016 r., a większość - na wiosnę. Według prezesa, bilety na nie mogą pojawić się w sprzedaży za 2-3 miesiące.

Obecnie w spółce trwają intensywne prace nad strategią rozwoju od 2016 roku. Zostanie ona ogłoszona w ciągu najbliższych miesięcy.

MSP oczekuje dalszej poprawy wyników PLL LOT

Ministerstwo Skarbu Państwa oczekuje od zarządu PLL LOT dalszej poprawy wyników w tym roku oraz przygotowania strategii rozwoju spółki, która pozwoli wykorzystać rosnący rynek przewozów lotniczych, poinformował minister skarbu Włodzimierz Karpiński.

„Od zarządu LOT-u oczekuję dalszej poprawy wyników, a także przygotowania strategii rozwoju spółki, która pozwoli wykorzystać rosnący rynek przewozów lotniczych. LOT powinien się dalej rozwijać. Liczę, że zarząd przygotuje także koncepcję nowych połączeń lotniczych, na których zacznie latać od początku przyszłego roku, czyli po formalnym zakończeniu procesu restrukturyzacji " – powiedział Karpiński, cytowany w komunikacie.

W ocenie ministra, LOT zaczyna być dobrze prosperującą spółką z perspektywami rozwoju. Dodatkowo, polski przewoźnik jest dziś jednym z nielicznych przykładów udanej transformacji linii lotniczej w Europie.

„To szczególnie istotne biorąc pod uwagę, że w ciągu ostatnich 10 lat LOT osiągnął dodatni wynik tylko dwa razy i było to w okresach wyjątkowo dobrej koniunktury na rynku, czyli w 2005 r.  i 2007 r. To potwierdza, że spółka konsekwentnie realizuje plan restrukturyzacji, przedłożony w Komisji Europejskiej oraz że jego założenia okazały się właściwe"– powiedział minister.

Zaznaczył, że 90% inicjatyw restrukturyzacyjnych przewidzianych w planie przewoźnika zostało już wdrożonych.

Minister podkreślił, że wyniki narodowego przewoźnika potwierdzają  zasadność bardzo trudnej decyzji o udzieleniu spółce pomocy publicznej i zaakceptowaniu jego planu restrukturyzacji.  

„Również pomoc publiczna dla LOT została wypłacona w kwocie o prawie połowę niższą, niż planowano. Alternatywą do udzielenia LOT-owi pomocy publicznej było bankructwo - utrata ponad półtora tysiąca miejsc pracy w spółce i a kolejnych  kilkudziesięciu tysięcy w firmach kooperujących. Dzięki tej pomocy LOT nadal może latać jako narodowy przewoźnik" – podkreślił Karpiński. 

>>> Czytaj tez: Polacy latają coraz chętniej. 27 mln pasażerów na lotniskach