Jak zarządzać firmą w czasie kryzysu? Oto rady szefów największych koncernów
Gdy spółka staje przed okresem gwałtownych zmian, jedynie prawdziwy przywódca uchroni ją od kłopotów. Szefowie największych firm w Europie Środkowej radzą, jak skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem w czasie kryzysu.
.
1 Przywódca nie może być sam. Coraz częściej odchodzi się od postawy zwanej „Hero CEO”, czyli wszechmocnego szefa i praktykuje model zbiorowego przywództwa w postaci dobrze zorganizowanej wyższej kadry kierowniczej. „Prawdziwe zadania lidera nie leżą w optymalizacji metod zarządzania, ale we właściwym wspieraniu relacji z jego drużyną” – uważa Józef Wancer, doradca zarządu Deloitte, który przez wiele lat kierował instytucjami bankowymi.
ShutterStock
2 Przywództwo to przede wszystkim zadawanie pytań. "Niech odpowiedzi przychodzą od ludzi, to motywuje pracowników, scala zespół i w dalszej perspektywie daje lepsze rezultaty niż zarządzanie z gotowymi receptami na wszystko” – twierdzi Piotr Szeliga, prezes spółki Boryszew.
ST
3 Współczesny menedżer musi mieć otwarty umysł, patrzeć na problemy wielopłaszczyznowo i z różnych perspektyw. „Lider ma coś czego nie mają inni. Przede wszystkim ma wizję, często inną od pozostałych, płynącą pod prąd. Wie czego chce, potrafi inspirować i wzbudzać w ludziach entuzjazm” – wylicza Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź.
ShutterStock
4 Idealny przywódca musi chronić wizerunek swojej firmy na zewnątrz i wewnątrz. Takie platformy jak Facebook czy Twitter w ciągu sekundy mogą zniszczyć reputację nawet najlepszej spółki. Lider musi pamiętać że świat się zmienia, ludzie dłużej pracują i planują kariery inaczej, niż to było jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. „Lider zawsze dotrzymuje słowa, bo wtedy ludzie będą w niego wierzyć. Trzeba umieć być empatycznym, nigdy nie zapominać, że zatrudnieni przez nas ludzie mają rodziny” – podsumowuje Ivo Kocian, dyrektor IT w CD Cargo z Czech.
ShutterStock
5 Lider nie może dążyć do celu za każdą cenę. „Każdy pracownik ma prawo pracować z kompetentnym i mądrym przywódcą, który nie bawi się w boga, zna swoje ograniczenia, uczy się od mądrzejszych i podejmuje decyzje z myślą o najlepszym interesie swej firmy” – mówi Andrzej Klesyk, prezes PZU SA. Jak pokazują badania, wielu szefów jest jednak dalekich od tego ideału. Wśród ich największych grzechów, które skutkują deficytem efektywności badani wymieniają brak spójnej strategii (26 proc.), nieuczciwość oraz podejmowanie decyzji nie przynoszących rezultatów (po 14 proc.).
Media
6 Szefowie muszą być elastyczni i dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości. Ci, którzy zrozumieją i będą umieli wykorzystać nowe warunki na rynku odniosą sukces. „Z perspektywy niemal 20 lat mojego menedżerowania mogę powiedzieć, że najtrudniejsze jest to, że ‘przeciwnicy’ zmieniają się wraz z latami czasami. Rozwiązania, które są od ciebie wymagane w trudnych czasach różnią się od tych z okresu dobrobytu. Dlatego powiem jedno: przywództwo wymaga elastyczności” – wskazuje Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.
ShutterStock
7 Jasna strategia przyszłości firmy i innowacyjność są często ważniejsze od wyników finansowych. „Bez mądrego, inspirującego i innowacyjnego przywództwa, organizacja stanie się bierna, zainteresowana jedynie, by utrzymać pozycję i wkrótce przestanie być konkurencyjna. Przegra z tymi, które są dobrze motywowane i dostatecznie silnie prowadzone przez swoich liderów” – podsumowuje Cezary Stypułkowski, prezes BRE Banku.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję