Najdłuższe mosty w Polsce wybudowane po 2000 roku (ZDJĘCIA)
Najdłuższy most w Polsce ma prawie 2 kilometry długości, najdłuższy most łukowy ma 540 m, a najwyższa przeprawa ma 122 m wysokości. Oto 10 największych polskich przepraw wybudowanych po 2000 roku.
Najdłuższy most w Polsce ma prawie 2 kilometry długości, najdłuższy most łukowy ma 540 m, a najwyższa przeprawa ma 122 m wysokości. Oto 10 największych polskich przepraw wybudowanych po 2000 roku.
1 Most Wschodni w Toruniu (im. gen. Elżbiety Zawackiej) będzie najdłuższym mostem łukowym w Polsce. Most będzie składał się dwóch łuków o długości 270 mi i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Cały most będzie miał 540 m długości, a najdłuższe przęsło – 270 m długości. Przeprawa będzie częścią drogi krajowej nr 91. Generalnym wykonawcą mostu jest konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska. Prace budowlane ruszyły w listopadzie 2010 r., inwestycja ma być gotowa pod koniec 2013 r. Inwestorem jest Miejski Zarząd Dróg w Toruniu.
Media
2 Most w Wolinie - jest to most drogowy nad Cieśniną Dziwną, łączącą wody Zalewu Szczecińskiego z Morzem Bałtyckim. Most wchodzi w skład obwodnicy Wolina i jest częścią budowanej drogi ekspresowej S3 . Przeprawa łączy wyspę Wolin ze stałym lądem. Cały most wraz z estakadami ma długość 665 m, a najdłuższe przęsło – 165 m. Most został otwarty dla ruchu w 2003 roku, budowa trwała 19 miesięcy. Koszt budowy samego mostu jest szacowany na 34,9 mln zł. Głównym wykonawcą inwestycji było konsorcjum konsorcjum spółek Nesco Entrecanales Cubiertas S.A. i Mostostal S.A. autor fot.: Radosław Drożdżewski, CC 3.0.
Wikimedia Commons
3 Most Północny w Warszawie, a dokładniej most Marii Skłodowskiej-Curie, jest częścią planowanej Trasy Mostu Północnego w Warszawie. Jest ósmy most w stolicy i jednocześnie najdalej na północ wysunięta przeprawa w Warszawie. Most został otwarty dla kierowców w marcu 2012 roku, a torowisko tramwajowe, ścieżki rowerowe i chodnik zostały oddane do użytku pod koniec stycznia 2013 roku. Głównym celem budowy mostu było lepsze połączenie komunikacyjne Białołęki z lewobrzeżną Warszawą. Całkowita długość mostu 795 m, a rozpiętość przęseł to 160 m. Wykonawca inwestycji jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Pol-Aqua, Sando oraz Kromiss-Bis.
Agencja Gazeta / Fot. Adam Stępień Agencja Gazeta
4 Most Milenijny we Wrocławiu to podwieszany (wantowy) most nad Odrą, będący częścią obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia. Całkowita długość mostu wraz z estakadami to 923 m, a długość głównego przęsła to 153 m. Konstrukcja mostu podparta jest na dwóch pylonach o wysokości 50 m. Wykonawcą inwestycji oddanej do użytku w październiku 2014 roku jest spółka Skanska.
Agencja Gazeta / Fot. Mieczysław Michalak Agencja Gazeta
5 Most Jana Pawła II w Puławach. Cały most ma długość 1038 m, a rozpiętość najdłuższego przęsła nurtowego wynosi 212 m. Ten stalowy most drogowy na Wiśle jest elementem I etapu budowy planowanej Północnej Obwodnicy Puław na drodze ekspresowej S12 z Radomia do Lublina. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2006 roku,. Most został oddany do użytku w czerwcu 2008 roku. Koszt inwestycji współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 170 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty – Łódź SA, Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH i Vistal Gdynia SA. autor fot.: Lukke, CC 3.0.
Wikimedia Commons
6 Most Solidarności w Płocku to most wantowy nad Wisłą. Jest częścią Trasy ks. Jerzego Popiełuszki i jest włączony do dwóch dróg krajowych: nr 60 i nr 62. Całkowita długość przeprawy wraz z estakadami to 1712 m, a długość samego mostu podwieszonego – 615 m. Budowa mostu rozpoczęła się w 202 roku, a zakończyła w październiku 2007 roku. Cała Trasa kw. Jerzego Popiełuszki została oddana do użytku w 2009 r. Główne przęsło przeprawy ma długość 375 m i jest najdłuższym przęsłem w Polsce i w tej części Europy. Koszt budowy mostu wyniósł 190 mln zł, autor fot.: Rommullus, CC 3.0.
Wikimedia Commons
7 Most Rędziński we Wrocławiu - most wantowy nad całą Wyspą Rędzińską na Odrze jest częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na A8. Sam most ma długość 612 m, a wraz z estakadami - 1742 m. Wysokość pylonu, na którym zawieszona jest żelbetowa konstrukcja mostu to 122 m, jest to tym samym najwyższa tego typu przeprawa w Polsce. Most posiada także najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce o długości 256 m. Wykonawcą inwestycji, której budowa trwała w latach 2008-2011, były firmy Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Koszt budowy przeprawy sięgnął 576 mln zł.
Agencja Gazeta / Fot. Mieczysław Michalak Agencja Gazeta
8 Most pod Kwidzynem na Pomorzu to największy most typu extradosed w Europie i jeden z największych na świecie. Most na Wiśle znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 90. Most typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączący ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Sam most ma długość 800 m , a wraz z estakadami dojazdowymi - 1867 m długości. Najdłuższe przęsło przeprawy ma 204 m. Wartość inwestycji szacowana jest na 366 mln zł. Budowany od 2010 roku został oddany do użytku pod koniec lipca 2013 r. Inwestycję zrealizowało polsko-hiszpańskie konsorcjum Budimex S.A. i Ferrovial Agroman. Fot. GDDKiA
Media
9 Most pod Grudziądzem to najdłuższy most w Polsce. Cała nadwiślańska przeprawa ma 1950 m długości. Most łączy węzeł autostrady A1 „Nowe Marzy” z węzłem „Grudziądz. Przeprawa składa się z mostu nurtowego nad głównym korytem Wisły oraz z dwóch estakad dojazdowych. Najdłuższe przęsło mostu ma 180 m długości. Inwestorem projektu była spółka GTC. Budowa rozpoczęła się w 2009 roku. Obiekt został oddany do użytku w 2011 roku. fot. Dalu84, CC 3.0.
Wikimedia Commons
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję