Nowe dworce PKP: zobacz, co powstanie w najbliższych latach
Inwestycje dworcowe PKP po Euro 2012 mocno przysiadły. Ale czas na reaktywację. Tylko w tym roku na remonty i budowy dworców PKP planują wydać 400 mln zł. Do tego trzeba dodać miliardowe projekty dworcowo-komercyjne, które kolej planuje realizować z biznesem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Oto najciekawsze z projektów, które mają poprawić komfort podróży pasażerów.
Inwestycje dworcowe PKP po Euro 2012 mocno przysiadły. Ale czas na reaktywację. Tylko w tym roku na remonty i budowy dworców PKP planują wydać 400 mln zł. Do tego trzeba dodać miliardowe projekty dworcowo-komercyjne, które kolej planuje realizować z biznesem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Oto najciekawsze z projektów, które mają poprawić komfort podróży pasażerów.
1
Bydgoszcz Główna
W środku na parterze będą sklepy i restauracje, na górze biura, a na poziomie „-1” – kasy kolejowe. Budowa ma ruszyć w tym roku. Koszt inwestycji to prawie 200 mln zł. Planowane otwarcie – koniec 2015 r. Jeśli do tego czasu nie uda się dworca zbudować, przepadnie unijna dotacja. Czy się uda? W ciągu pół roku od wyłonienia wykonawcy koncepcji dworca gotowy jest już nie tylko projekt budowlany, ale nawet pozwolenie na budowę. To tempo nieznane dotychczas w PKP.
Media
2
Warszawa Zachodnia
To nie jest dworzec, ale biurowiec – tak mówi o tym projekcie część pasażerów. Bo część komercyjna zdecydowanie dominuje tu nad transportową. Nowy Dworzec Zachodni powstanie we współpracy z deweloperem HB Reavis. PKP wnoszą aportem grunt, jednocześnie obejmując mniejszościowy pakiet udziałów w spółce. Deweloper stawia dworzec, który potem przejmują PKP, a następnie czerpie zyski z wynajmu powierzchni komercyjnej wybudowanej na kolejowym gruncie.
Media
3
Warszawa Zachodnia
Realizacja pierwszego etapu – dworca i pierwszych biurowców o łącznej powierzchni do 60 tys. m kw – pochłonie ponad 600 mln zł. Tu znajdzie się m.in. nowa siedziba kilku spółek z holdingu PKP. To pierwsza część inwestycji. Bo następne planowane etapy są po drugiej stronie gęstwiny torów, gdzie w przyszłości może powstać nowa dzielnica mieszkaniowa. Jak wyliczają PKP, łącznie miałoby to kosztować ponad miliard euro. PKP zapowiada, że budowa rusza na przełomie sierpnia i września i potrwa do 2015 r.
Media
4
Warszawa Gdańska
To kolejny dworzec w atrakcyjnym punkcie Warszawy, który zostanie reaktywowany we współpracy z biznesem. O rolę partnera PKP w tym przedsięwzięciu rywalizowali deweloperzy: Echo Investment, HB Reavis, Ghelamco, Immobel, Marvipol, i Penta. Kolejarze wybrali do negocjacji na wyłączność Ghelamco. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku spodziewają się zakończenia negocjacji i podpisania umowy.
Media
5
Warszawa Gdańska
Wstępnie PKP planują, że inwestycje w rejonie dworca zaczną się na przełomie 2014 i 2015 r. Do zagospodarowania jest prawie pięć hektarów – obok pierwszej linii metra, obwodnicy Śródmieścia i ronda „Radosława”, czyli jednego z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście. Na atrakcyjnym gruncie mogą wystrzelić w górę biurowce (do 24 pięter) i apartamentowce – do 16 kondygnacji. W sumie będzie to ponad 50 tys. m kw. biur i co najmniej 700 mieszkań. Szacowana wartość inwestycji – 1,2 mld zł.
Media
6
Gdańsk Główny
Ten 114-letni budynek został wybudowany w stylu tzw. gdańskiego renesansu. Ostatni gruntowny remont przeszedł na początku lat 90. Do planu inwestycji wskoczył m.in. dzięki zabiegom pochodzącego z Trójmiasta byłego ministra transportu Sławomira Nowaka. Prace budowlane powinny ruszyć na przełomie 2014 i 2015 r. Inwestycja obejmie uporządkowanie hali głównej – m.in. usunięcie samowolnych konstrukcji, które wyrosły tu po 1989 r. – a także odtworzenie stromych dachów i architektonicznych detali. Po remoncie część budynku zostanie wykorzystana dla handlu i gastronomii, ale pod okiem konserwatora zabytków. Szacowana wartość prac to niespełna 50 mln zł. Projekt ma być gotowy w styczniu 2015 r. Inwestycja ma się zakończyć w drugiej połowie roku 2016.
Media
7
Olsztyn Główny
W porównaniu z zapyziałym dworcem Olsztyn Główny nowy obiekt wygląda imponująco. Szkoda, że wciąż tylko na planach. Według władz Olsztyna i PKP stary obiekt zostanie zburzony. W jego miejscu ma powstać galeria handlowa połączona z centrum komunikacyjnym, w skład którego wejdzie dworzec kolejowy i autobusowy (niedaleko będzie też pętla budowanej z ogromnymi problemami linii tramwajowej). Inwestorem galerii miałaby być firma Retail Provider, która w 2011 r. kupiła olsztyński PKS. Strona publiczna i prywatna wciąż nie porozumiały się jednak w sprawie warunków współpracy.
Zdj. Retail Provider
Media
8
Warszawa Główna
To najcenniejsza działka kolejowa w Polsce. 10 hektarów obok pl. Zawiszy w Warszawie jest wartych ok. pół miliarda złotych. Przed wojną tym miejscu działał główny warszawski dworzec. Dzisiaj nie pełni żadnej roli komunikacyjnej, a w budynku starego dworca znajduje się Muzeum Kolejnictwa. PKP, które szukają pieniędzy na spłatę 3 mld zł zadłużenia, przeznaczyły ten teren pod zabudowę komercyjną. Ale niewykluczone, że na działce po Muzeum Kolejnictwa – obok kompleksu biurowo-handlowego – zostanie wskrzeszony dworzec Warszawa Główna. Na razie główną barierą dla planów sprzedażowych są ustalenia z Urzędem Marszałkowskim w sprawie nowej lokalizacji muzealnej placówki.
Media
9
Konin
Żeby poprawić wizerunek kolei w Polsce, nie zawsze potrzeba fajerwerków architektonicznych wartych setki milionów złotych. Nowy budynek dworca w Koninie będzie po prostu czysty i bardziej funkcjonalny. W środku znajdą się kasy PKP i PKS, sklepy i punkty gastronomiczne. W drugim kwartale PKP planuje zaprosić do rokowań inwestorów. Według harmonogramu budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2015 r.
Media
10
Ełk
Dworzec w Ełku to dziś ruina. Do 2013 r. budynek miał zostać wyremontowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Według najnowszego harmonogramu, nowy budynek będzie gotowy w 2015 r. Obok budynku dworcowego znajdzie się kameralny obiekt handlowy. To dzięki takim inwestycjom o mniejszej skali – nie tylko monumentalnym budowom w największych miastach – kolej ma szasnę z powrotem przyciągnąć pasażerów.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję