"Planujemy zakończenie audytu do końca pierwszego półrocza 2024 r. Dotyczy to procesu oceny rozwiązań lotniskowych i kolejowych" – zapowiedział Lasek.

Podkreślił, że część projektów może być analizowana dłużej w przypadku, jeśli ich realizacja została zaplanowana dopiero po 2030 r. "To ten czas, który powinniśmy poświęcić na analizę, czy te projekty mają uzasadnienie" – wytłumaczył.

Rząd podejmie ostateczną decyzję

Reklama

Wyniki audytu mają zostać przekazane rządowi, który podejmie ostateczną decyzję ws. portu lotniczego oraz linii kolejowych. Wewnętrzne działania już trwają. Równocześnie prowadzone są postępowania przetargowe, które mają wyłonić zewnętrznych audytorów.

"Nie ma dzisiaj takich inwestycji, które mogłyby być zrobione zupełnie bez wpływu na lokalną społeczność, ale to tym bardziej istotne, żebyśmy mogli rozmawiać i prowadzić dialog, szukając najbardziej optymalnych rozwiązań, przede wszystkim dla strony społecznej, bo infrastrukturę buduje się dla ludzi" – powiedział Lasek.

Zapewnił, że w przypadku realizacji wybranych wariantów kolei dużych prędkości, jeśli konieczne będą wywłaszczenia, mieszkańcy otrzymają godne odszkodowania. Nie na dotychczasowych zasadach, które są uregulowane przez kilka aktów prawnych, ale na mocy nowej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, która jego zdaniem powinna powstać, aby wprowadzić rozwiązania systemowe dla wszystkich tego typu inwestycji.

Kwestia protestów

Linia 170Katowice Ostrawa według tzw. wariantu inwestorskiego ma przebiegać m.in. przez Mikołów, Łaziska Górne i Orzesze, gdzie regularnie odbywają się protesty w tej sprawie. Na całej trasie planowanych jest ok. 550 wyburzeń.

Samorządowcy podczas wtorkowego spotkania apelowali, aby wstrzymać proces związany z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej dot. linii 170 do czasu zakończenia audytu. Przedstawiciele CPK odpowiedzieli, że wiązałoby się to z koniecznością zwrócenia dofinansowania z Unii Europejskiej, które zostało pozyskane na cały ogólnopolski projekt.

CPK ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu między Warszawą a Łodzią na obszarze około 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany port lotniczy. W planach są także linie kolejowe na terenie całej Polski, które docelowo powinny umożliwić przejazd z największych miast do Warszawy w ciągu 2,5 godz. (PAP)

Autor: Patryk Osadnik