Już tego lata mieszkańcy Warszawy będą mogli korzystać z nowej przeprawę przez Wisłę. Kładka pieszo-rowerową, która zastąpi zdemontowaną drewnianą konstrukcję, zepnie nabrzeża Portu Czerniakowskiego. Jak zapewnia warszawski ratusz otwarcie przeprawy planowane jest na sierpień bieżącego roku.
Kładka dla aktywnych mieszkańców miasta
Nowa konstrukcja połączy brzegi w Porcie Czerniakowskim i umożliwi połączenie ścieżki rowerowej mostu Łazienkowskiego ze ścieżkami na ul. Solec, Czerniakowskiej i Łazienkowskiej. Dzięki nowej przeprawie będzie można szybko dostać się z Sauny Wisła do Przystani Warszawa, gdzie znajdują się tereny rekreacyjne, korty tenisowe i boiska do siatkówki plażowej.
"Za sprawą nowego mostu, dynamicznie rozwijająca się stołeczna żegluga pasażerska oraz oferta sportowa i rekreacyjna Dzielnicy Wisła stanie się jeszcze bardziej dostępna" – uważa Magdalena Młochowska, dyrektorka koordynatorka ds. zielonej Warszawy.
„Kładka nad kanałem portowym wraz z drogą dojazdową do obsługi zachodniego nabrzeża Portu Czerniakowskiego będzie dużym ułatwieniem dla rowerzystów i użytkowników portu, który nie tylko w sezonie letnim, tętni życiem sportowo rekreacyjnym” – czytamy na stronie urzędu miasta.
Dzięki nowej przeprawie dostęp do nadwiślańskich terenów miasta będzie dużo łatwiejszy zarówno dla mieszkańców, jaki i turystów odwiedzających stolicę. Nowa kładka będzie spełnić najnowsze standardy dostępności, dlatego poza rowerzystami i pieszymi będą mogły korzystać z niej też osoby z ograniczoną mobilnością.
Miejsce budowy i parametry nowej przeprawy
Nowy most zlokalizowany jest na 511 km lewego brzegu warszawskiego odcinka Wisły w Porcie Czerniakowskim, który jest głównym portem stolicy.
Stalową konstrukcja kładki (z żelbetową płytą zespalającą) ma długość 60 metrów i szerokość 8,2 metra. Obiekt został posadowiony na wielkośrednicowych palach wierconych. Przy budowie zostały użyte elementy konstrukcji stalowej wykonane w Hucie Pokój, z których największe miały mają długość 23,2 m i ciężar 30 ton.
W ramach inwestycji powstanie droga dojazdowa do basenu portowego na zachodnim nabrzeżu. Wyremontowane zostaną schody na skarpie na wschodnim nabrzeżu kanału poprawiające dostępność pomostu pływającego i nowopowstałych pomostów żeglugowych i wioślarsko-kajakarskich.
Prowizorka przetrwała 28 lat
Przez 28 lat dwa brzegi kanału portowego łączył jedyny funkcjonujący w Warszawie drewniany most, który w ramach ćwiczeń wojskowych żołnierzy 2 Warszawskiej Brygady Saperów w Kazuniu powstał wiosną 1980 r. Konstrukcja, tymczasowy obiekt, który powstała w trzy tygodnie funkcjonował do 2008 r., gdy ze względów bezpieczeństwa został zamknięty i później rozebrany.