Zamieszanie wokół wybory wykonawcy obwodnicy Zatora trwało od wielu miesięcy. Na początku września 2024 r. pierwszym zwycięzcą przetargu na wykonanie 2,1 km trasy została firma Skanska, jednak do podpisania umowy nie doszło, ponieważ od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestnicy postępowania, w tym o dziwo także Skanska, która je wygrała.

Po zapoznaniu się z argumentami przedstawionymi przez wykonawców, GDDKiA unieważniła przetarg i zdecydowała o ponownej weryfikacji ofert. Po ponownej analizie dokumentacji okazało się, że najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Również od tego rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania, które Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła w całości.

ikona lupy />
Obwodnica Zatora / GDDKiA

Nowatorski sposób zarządzania informacją - BIM

Ze względu na zastosowanie nowoczesnej metodyki BIM – Building Information Modeling, wykonawca inwestycji został wybrany nie w drodze przetargu nieograniczonego, ale w trybie dialogu konkurencyjnego, który także jest przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych.

BIM to metodyka cyfrowego zarządzania informacją od etapu projektowania, przez odbiór prac, aż po utrzymanie drogi, która zyskuje coraz większą popularność na świecie. BIM wykorzystuje wspólne środowisko danych, dzięki czemu komplet informacji zgromadzony jest w jednym miejscu, w tym trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.

Budowa obwodnicy Zatora będzie pierwszą drogową inwestycją w małopolskim Oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy.

Parametry i przebieg obwodnicy Zatora

Obwodnica Zatora będzie miała długość 2,1 km i będzie jednojezdniową trasą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem w każdym kierunku. Trasa ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie.

Początkiem nowej obwodnicy będzie rondo na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja), natomiast końcem stacja paliw przy DK28 (ul. Wadowicka).

W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Na nowej trasie powstaną dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, oraz przejście dla zwierząt.

ikona lupy />
Obwodnica Zatora - plan sytuacyjny / GDDKiA

Kiedy pojedziemy obwodnicą Zatora?

Projekt budowy obwodnicy Zatora realizowany jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Droga krajowa nr 28, zwana również trasą karpacką, jest jedną z ważniejszych tras w południowej Polsce. Biegnie od zachodniej Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą. Budowa obwodnicy Zatora ma ruszyć w tym roku, a zakończenie planowane jest na 2027 r..