Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy ponad 17 km drogi ekspresowej S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego.

Do zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki, która łącznie ze wspólnym przebiegiem z S12, docelowo ma mieć 320 kilometrów, brakuje ok. 130 km. Jednym z brakujących odcinków jest ponad 17-kilometrowy fragment, który rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe a kończy na granicy z Ukrainą w Hrebennym.

Przebieg trasy S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego

Odcinek, który właśnie otrzymał decyzję ZRID rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe. W tym miejscu trasa przetnie obecną drogę krajową i dalej będzie biegła po jej zachodniej stronie. Następnie ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17, włączając się do istniejącej obwodnicy Hrebennego.

Plany inwestycji przewidują wybudowanie m.in. 13 obiektów inżynierskich, w tym osiem wiaduktów i dwóch mostów oraz czterech przejść dla średnich i dużych zwierząt, a także 39 przejść dla małych zwierząt i płazów.

ikona lupy />
S17 Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, wydanie decyzji ZRID / GDDKiA

S17 z dofinansowaniem UE

Za wykonanie projektu i budowę przygranicznego odcinka S17 odpowiada firma Budimex. Wartość kontraktu opiewa na 598,2 mln zł. Wydanie decyzji ZRID umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości i umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych, które zaplanowane jest na przełomie czerwca i lipca. Na zakończenie budowy dwujezdniowej drogi wraz z węzłem Bełżec wykonawca ma 26 miesięcy.

Projekt uzyskał dofinansowanie z środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych.

Stan realizacji innych brakujących odcinków S17

Trasa ekspresowa S17 jest niezmiernie ważna nie tylko dla wschodniej części Polski, ale też dla całej Europy, ponieważ jest częścią międzynarodowego ciągu drogowego E372 oraz sieci TEN-T (odgałęzienie korytarza Via Carpatia).

Na razie z planowanych ponad 320 km trasy dostępnych jest niecałe 200 km. Obecnie kierowcy korzystają z drogi S17, na odcinkach od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód. Do użytku oddana jest też niespełna 10-kilometrowa obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Natomiast pozostałe odcinki są na różnym etapie realizacji.

Lista odcinków S17 w przygotowaniu i realizacji

  • Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
  • Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
  • Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
  • Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
  • Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
  • Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
  • Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
  • Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, wydana decyzja ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
  • Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)
ikona lupy />
S17 Warszawa - Hrebenne / GDDKiA