Droga ekspresowa S17 pełni ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem, ułatwiając także dojazd do Lwowa.

Po zakończeniu wszystkich robót droga ekspresowa S17, wraz z wspólnym przebiegiem S12, będzie miała długość ponad 320 km. Jej początkiem będzie węzeł Drewnica, na skrzyżowaniu brakującej jeszcze Wschodniej Obwodnicy Warszawy z ekspresówką S8. Koniec trasy przewidziany jest na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem.

60 proc. trasy dostępne dla kierowców

Dziś kierowcy mogą korzystać już ze 191 km trasy. Obecnie trasą S17 można przejechać ponad 180 km od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrową obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.

Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, która prowadzi do przejścia granicznego w Dorohusku.

Wschodnia Obwodnica Warszawy

Do zakończenia budowy S17 łącznie brakuje ok. 130 km. Jednym z ważniejszych, a jednocześnie ciągle odwlekanych w czasie odcinków, jest ok. 16 km fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy domykający ring wokół stolicy kraju. Odcinek ten jest jednak sporo opóźniony. 14 marca tego roku, GDDKiA poinformowała Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, że wycofuje i poprosi o umorzenie postępowania obu wniosków o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla S17 WOW na odcinkach Drewnica - Ząbki i Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt).

27 marca br. dla odcinka Drewnica - Ząbki GDOŚ zawiadomił o przekazaniu wniosku do RDOŚ w Warszawie. Natomiast 28 marca tego roku dla fragmentu Ząbki - Warszawa Wschód GDOŚ uchylił DŚU i umorzył postępowanie (zgodnie z wnioskiem GDDKiA).

ikona lupy />
Wschodnia Obwodnica Warszawy - (Drewnica - Warszawa Wschód) / GDDKiA

Co dalej z Wschodnią Obwodnicą Warszawy

Obecnie GDDKiA jest w trakcie przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Przetarg na wybór biura projektowego GDDKiA planuje ogłosi najpóźniej do połowy roku. Wybrana firma będzie miała za zadanie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe.

Poza WOW do zakończenia S17 jest jeszcze dziewięć odcinków

GDDKiA planuje rozpocząć w tym roku budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Także w tym roku inwestor chce złożyć też wnioski o wydanie decyzji ZRID dla kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłosić przetargi na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.

Opracowywana jest też dokumentacja projektowa dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego.

ikona lupy />
S17 - trasa od węzła Piaski Wschód do granicy państwa / GDDKiA

Lista odcinków S17 w przygotowaniu i realizacji

  • Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
  • Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
  • Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
  • Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
  • Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
  • Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
  • Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
  • Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
  • Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)

Źródło: GDDKiA