Nowa trasa o długości 3,3 km to prawdziwa ulga dla mieszkańców, ponieważ obwodnica Żodynia wyprowadza z miejscowości ruch tranzytowy w ciągu DK32, stanowiącej połączenie pomiędzy drogami ekspresowymi S3 i S5. Obwodnica poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu regionalnego i dalekobieżnego, w szczególności pomiędzy Poznaniem a Zieloną Górą. Ponadto nowo oddana inwestycja poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość dróg lokalnych.
Trasa jest dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Projekt i koszt budowy
Umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32 GDDKiA podpisała z firmą INFRAKOM Kościan 27 kwietnia 2021 r. Inwestycja była realizowana w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca zaprojektował, uzyskał wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wybudował obwodnicę. Jak podaje GDDKiA umowny koszt inwestycji to blisko 33 mln zł.
Droga została wybudowana w ramach programu budowy 100 obwodnic, który obejmuje łącznie budowę w całej Polsce w sumie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km.Obwodnica Żodynia to trzecia obwodnica wybudowana w ramach tego programu w woj. wielkopolskim. Wcześniej do ruchu oddano już obwodnice Grzymiszewa i Strykowa. W ramach rządowego programu w Wielkopolsce powstaną jeszcze obwodnice Gostynia, Koźmina Wielkopolskiego, Kalisza, Kamionnej oraz Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa.