Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59, dzięki której wykonawca będzie mógł wejść na plac budowy. ZRID umożliwia również rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.
Dwa pasy, most i wiadukt
Giżycko ma już obwodnicę, jednak na większości trasy jest to droga jednojezdniowa. Dwujezdniowy fragment jest na odcinku ul. Obwodowej, która została wybudowana w rama inwestycji zakończonej w 2021 r. W tamtym czasie powstała dwujezdniowa droga i rondo na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską. Obecna inwestycja będzie kontynuacją odcinka i obejmie kolejne 1,5 km DK59 w kierunku Wilkas. Jak podaje GDDKiA w ramach inwestycji powstanie droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś.
Zakres inwestycji obejmie również budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu nad kanałem Łuczańskim i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych.
W listopadzie 2023 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Unibep z Bielska Podlaskiego na realizację tej inwestycji. Nowy fragment trasy ma zostać ukończony w II kwartale 2027 roku. Na jej realizację tego zadania GDDKiA przeznaczyła 122 mln zł.
Ponad 15 tys. pojazdów na dobę
Rozbudowa obwodnicy Giżycka to konieczność, ponieważ natężenie ruch na tej trasie nieustannie rośnie. Według danych GPR 2020/2021 tym odcinkiem drogi DK59 w Giżycku przejeżdżało 15 373 pojazdów na dobę.
Rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi.
Efektem realizacji inwestycji będzie ograniczenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.