Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59, dzięki której wykonawca będzie mógł wejść na plac budowy. ZRID umożliwia również rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi.

ikona lupy />
Obwodnica Giżycka - lokalizacja inwestycji / GDDKiA

Dwa pasy, most i wiadukt

Giżycko ma już obwodnicę, jednak na większości trasy jest to droga jednojezdniowa. Dwujezdniowy fragment jest na odcinku ul. Obwodowej, która została wybudowana w rama inwestycji zakończonej w 2021 r. W tamtym czasie powstała dwujezdniowa droga i rondo na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską. Obecna inwestycja będzie kontynuacją odcinka i obejmie kolejne 1,5 km DK59 w kierunku Wilkas. Jak podaje GDDKiA w ramach inwestycji powstanie droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś.

Zakres inwestycji obejmie również budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu nad kanałem Łuczańskim i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych.

W listopadzie 2023 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Unibep z Bielska Podlaskiego na realizację tej inwestycji. Nowy fragment trasy ma zostać ukończony w II kwartale 2027 roku. Na jej realizację tego zadania GDDKiA przeznaczyła 122 mln zł.

ikona lupy />
Obwodnica Giżycka - plan / GDDKiA

Ponad 15 tys. pojazdów na dobę

Rozbudowa obwodnicy Giżycka to konieczność, ponieważ natężenie ruch na tej trasie nieustannie rośnie. Według danych GPR 2020/2021 tym odcinkiem drogi DK59 w Giżycku przejeżdżało 15 373 pojazdów na dobę.

Rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi oraz zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi.

Efektem realizacji inwestycji będzie ograniczenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.