Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosił, że ma już komplet decyzji ZRID zezwalających na realizację inwestycji drogowej, dotyczącej rozbudowy autostrady A2. Jak podaje GDDKiA Wojewoda Łódzki wydał decyzje dla dwóch odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego. Natomiast na początku kwietnia GDDKiA uzyskała zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim. Teraz inwestor ogłosi przetargu na wyłonienie wykonawców.
Na tę wiadomość czekały tysiące kierowców, którzy codziennie przemierzają zatoczoną trasę miedzy Warszawą a Łodzią. Na tym odcinku autostrada A2 użytkowana jest od 13 lat i jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys.
Koniec zatorów na A2? Będzie więcej pasów
Celem inwestycji jest rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy.
W ramach inwestycji dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy, ponieważ ma już trzy pasy ruchu na każdej z jezdni, ale konieczna jest wymiana nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ
W pierwszej połowie 2026 r. GDDKiA planuje podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy. Zakończenie prac przewidywane jest w drugiej połowie 2028 r.
Czysta energia zasili A2
GDDKiA podjęła decyzję, aby odcinek A2 był trasą samowystarczalną energetycznie. Na całej trasie zostaną wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii.
Rozbudowa A2. Co czeka kierowców?
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym, co wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów.
Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków dostępne będą po dwa pasy ruchu. To, jak zapewnia GDDKiA, jest absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń.
Dla poprawy bezpieczeństwa na remontowanych fragmentach trasy GDDKiA planuje wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.
Kalendarium:
- 30 sierpnia 2023 r. - podpisanie umowy na projekt rozbudowy
- 29 października 2024 r. - złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID
- 2 kwietnia 2025 r. - Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. mazowieckiego
- 30 maja 2025 r. - Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. łódzkiego
- czerwiec/lipiec 2025 r. - ogłoszenie przetargu na roboty budowlane
- I połowa 2026 r. - podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy
- II połowa 2028 r. - zakończenie robót