Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że do Wojewody Zachodniopomorskiego został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20. Nowa trasa wyprowadzi ostatnią drogę krajową ze Stargardu, która obecnie wciąż przebiega przez centrum miasta i skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie.

Rozpoczęcie robót budowlanych rozpocznie się po uzyskaniu decyzji ZRID. GDDKiA planuje, że będzie to możliwe wiosną przyszłego roku. Nowa trasa omijająca Stargard to jedna ze 100 inwestycji realizowanych w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.

ikona lupy />
Mapa regionu z zaznaczeniem obwodnicy Stargardu / GDDKiA

Obwodnica Stargardu na DK20

Pod koniec lipca ubiegłego roku GDDKiA podpisała z firmą Strabag umowę na realizację obwodnicy Stargardu za 76 mln zł. Opracowywanie projektu budowlanego trwało 10 miesięcy, a teraz został złożony wniosku o wydanie decyzji ZRID. Po uzyskani pozwolenia, najprawdopodobniej wiosną przyszłego roku, drogowcy będą mogli rozpocząć roboty budowlane, które potrwają 15 miesięcy. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Jeżeli nie wynikną żadne nadzwyczajne trudności, to kierowcy pojadą nową trasą w 2027 r.

Przebieg trasy

Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Początkiem nowej trasy będzie węzeł Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Następnie obwodnica pobiegnie na północ i przetnie dolinę rzeki Krąpiel, gdzie powstanie most zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt. Kolejny obiekt powstanie na skrzyżowaniu z drogę powiatową Strachocin – Sułkowo. W tym miejscu powstanie wiadukt. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard - Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20, około 500 m za granicą Stargardu.

ikona lupy />
Plan orientacyjny obwodnica Stargardu DK2 / GDDKiA

Obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie

GDDKiA przypomina, że od kilkunastu lat kierowcy omijają miasto, korzystając z drogi ekspresowej S10. Jednak przez centrum miasta nadal przechodzi DK20, prowadząc od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km. Mowa trasa skróci ten odcinek o 2,9 km.

Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych), to obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie. Nowa obwodnica w ciągu DK20 to będzie też ulga dla mieszkańców, ponieważ wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego.