Koncepcja budowy drogi, omijającej od zachodu i północy Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się już na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Teraz, po ponad 25 latach od powstania koncepcji, Szczecinianie w końcu doczekają się Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Nowa trasa powstaje w ciągu ekspresówki S6. Realizacja około 50 km obwodnicy miasta realizowana jest w trzech zadaniach. Dwa pierwsze (Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police) maja być oddane do użytku w 2028 roku. Natomiast przewidywany termin zakończenia budowy ostatniego, trzeciego, najbardziej skomplikowanego odcinka trasy (Police – Goleniów), wyznaczony jest na 2032 r.

Jak widać na przejazd cała trasą kierowcy będą musieli jeszcze poczekać 7 lat. Jednak już teraz możemy wirtualnie zobaczyć jak będzie wyglądać nowa trasa, w skład której wchodzi najdłuższy tunel w Polsce.

ikona lupy />
Zachodnia Obwodnica Szczecina - mapa / GDDKiA

Odcinek 1, Kołbaskowo – Dołuje

Pierwszy odcinek Zachodniej Obwodnicy Szczecina (Kołbaskowo – Dołuje) będzie miał długość 13,6 km. Jego początek to połączenie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, gdzie ZOS włączy się do autostrady A6.

Następnie trasa przetnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin i dalej pobiegnie w kierunku północnym, od wschodu omijając m. Będargowo, gdzie powstanie węzeł drogowy.

Kolejna estakada o długości 284 m powstania nad linią kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie. Między Dołujami i Skarbimierzycami nowa S6 przetnie obecną DK10. 900 m na północ od DK10 powstanie węzeł drogowy Dołuje, który połączy S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10.

Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 będzie od zachodu omijać Wołczkowo.

Odcinek 2, Dołuje – Police

Odcinek Dołuje – Police będzie miał długość 11,9 km. Początek tego odcinka znajduje się na zachód od m. Wołczkowo, a następnie trasa przetnie drogę powiatową Wołczkowo – Dobra. Na trasie powstanie nowy węzeł drogowy Dobra, który połączy S6 z obwodnicą Wołczkowa i z ul. Dereszową, a przez nią z istniejącą drogą powiatową.

Dalej nowa trasa ekspresowa S6 będzie biegła między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. W dalszym przebiegu S6 skieruje się na wschód i będzie wchodziła w tereny leśne, a następnie na południe od Tanowa przetnie drogę wojewódzką nr 115 i DW114. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo. Potem droga ekspresowa będzie prowadziła na północ od m. Trzeszczyn.

Odcinek 3, Police – Goleniów

Odcinek Police – Goleniów to najdłuższe i najbardziej skomplikowane zadania na Zachodniej Obwodnicy Szczecina, głównie z uwagi na tunelową przeprawę przez Odrę. Łączna długość tego odcinka to 23,4 km, z czego 5 km będzie przebiegało głęboko pod ziemią.

Odcinek Police – Goleniów rozpocznie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła w Policach oraz łącznikiem w kierunku DW114 i realizowaną obecnie przez gminę Police obwodnicą.

Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do 5 kilometrowego tunelu drogowego, najdłuższego w Polsce, który przechodzić będzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem Odry. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych.

Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m.

Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m. Wylot z tunelu zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry.

Dalej trasa będzie przebiegać kierunku m. Święta, omijając miejscowość od północy, a następnie w kierunku wschodnim ominie od strony północnej m. Modrzewie. Tu powstanie węzeł drogowy z DW111. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej S6.