Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10. Teraz będą mogły rozpocząć się prace budowlane i procedura odszkodowawcza dla nieruchomości przejętych pod drogę, która ma zapewnić odpowiedni dojazd ze Szczecina do węzła Szczecin Zachód (Dołuje) na Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS).
Przetarg na wykonawcę obwodnicy Mierzyna planowany jest w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Wspólna działanie GDDKiA i samorządu
Inwestycja prowadzona jest wspólnie przez Miasto Szczecin i GDDKiA, ponieważ nowa droga w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta.
W 2022 r. GDDKiA odpisała z samorządem porozumienie dotyczące etapu prac przygotowawczych. Dokumentacja była gotowa w ubiegłym roku, a w czerwcu 2024 r. został złożony wniosku o uzyskanie decyzji ZRID.
Na początku tego roku GDDKiA i Miasto Szczecin podpisały porozumienie obejmujące etap robót budowlanych, które zobowiązuje każdą ze stron do ponoszenia kosztów budowy realizowanych na swoim terenie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r., równolegle z odcinkiem Kołbaskowo - Police, który powstanie w ramach ZOS.
Obwodnica to ulga dla mieszkańców Mierzyna
Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Droga biegnąca obecnie przez miasto nie byłaby w stanie przyjąć dodatkowego ruchu, bo już teraz, codziennie w godzinach szczytu, tworzą się na niej gigantyczne korki. Dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi omijający miasto, który zapewni właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina.
Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód (Dołuje), który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Przebieg nowej trasy omijającej Mierzyn
Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Za ten 200 metrowy odcinak odpowiada Miasto Szczecin.
Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Odcinek ten będzie miał o ok. 1,2 km. Tu odpowiedzialność za realizację inwestycji spada na GDDKiA.
Następnie trasa ponownie wejdzie na teren miasta i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta.
Kolejny odcinek o długości około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment odpowiada GDDKiA.