Dla Górnego Śląska budowa drogi ekspresowej S11 ma szczególne znacznie. Do 2031 roku nowa trasa S11 połączy Górny Śląsk m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Łącznie trasa S11 będzie miała ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km.

Szczególnie istotne znaczenia dla przepustowości trasy mają połączenia z innymi arteriami drogowymi. Jednym z takich połączeń jest węzeł łączący S11 z autostrada A1, który powstanie w Piekarach Śląskich.

S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie

GDDKiA ogłosiła podpisanie umowy wartej 6,1 miliona złotych na opracowanie dokumentacji projektowej dla S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie. W ramach umowy mają zostać opracowane o najmniej trzy warianty połączenia ekspresówki z autostradą A1. Dla wszystkich wariantów wykonana zostanie analiza przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu, aby zweryfikować poprawność przyjętych rozwiązań projektowych.

Czas realizacji

Jak podała GDDKiA, dokumentacja projektowa dla drogi ekspresowej S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie powinna powstać w czasie nie dłuższym niż 15 miesięcy od daty zawarcia umowy. Planowana realizacja odcinka S11 o długości 65 km odbędzie się w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2028-2031., pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych decyzji formalno-prawnych (w szczególności DŚU i decyzji ZRID) oraz zapewnienia finansowania dla tej inwestycji.

Preferowany wariant II

W pracach projektowych, które obejmują etap koncepcji programowej, uwzględniającej poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie preferowany jest wariant II, który został wskazanym we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

ikona lupy />
Węzeł Piekary Śląskie - wariant 2 / GDDKiA

Jednak nie jest przesądzone, który wariant będzie realizowany. Ostateczna decyzja zapadnia po dokonaniu analiz i prognoz ruchu, zarówno z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca, jak i wyników prowadzonego obecnie Generalnego Pomiaru Ruchu.

Dokumentacja obejmie również przebudowę lub rozbudowę istniejącego węzła Piekary Śląskie, a także części drogi wojewódzkiej nr 911 w zakresie wynikającym z przeprowadzonych analiz. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką.

ikona lupy />
Węzeł Piekary Śląskie - wariant 1 / GDDKiA

Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, nie można na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

ikona lupy />
Węzeł Piekary Śląskie - wariant 3 / GDDKiA