Umowa na zaprojektowanie i budowę 10,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Gotartowem i Olesnem została podpisana w kwietniu 2024 roku. Zadanie, które jest jednym z trzech odcinków 46 kilometrowego fragmentu trasy S11, która skomunikuje województwa opolskie i wielkopolskie, realizowane jest w systemie projektuj i buduj.

Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID, której uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych.

Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Kępna do Siemianic złożony został pod koniec stycznia br. Natomiast dla ostatniego z trzech odcinków, między Siemianicami a Gotartowem, wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie złożony w pierwszej połowie tego roku.

Zakres inwestycji Gotartów - początek obwodnicy Olesna

Na tym odcinku trasa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona nowym śladem. Jej początkowy fragment będzie stanowiło połączenie z wcześniejszym odcinkiem trasy na wysokości Gotartowa. Inwestycja w całości będzie przebiegać przez teren woj. opolskiego, na terenie gmin Kluczbork i Lasowice Wielkie.

Na tym odcinku powstanie osiem obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. Zbudowane też zostaną dwa węzły drogowe oraz dwa MOP-y, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych (Kluczbork Północ i Kluczbork Południe).

ikona lupy />
Odcinek Gotartów - Olesno na trasie S11 - wniosek o ZRID / GDDKiA

Trzy zadania nowej S11 w woj. opolskim

Łączna długość trasy S11 w woj. opolskim to blisko 60 km.

46-kilometrowy odcinek trasy S11 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

  • koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km), wniosek o ZRID złożony w styczniu 2025 r.,
  • Siemianice - Gotartów (22,7 km), wniosek o ZRID będzie złożony w połowie 2025 r.,
  • Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km), wniosek o ZRID złożony w lutym 2025 r.

Nowa trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową. Według panów na tym fragmencie trasy S11 zbudowane będzie kilkadziesiąt obiektów inżynierskich. Oprócz wcześniej wymienionych węzłów drogowych Kluczbork Północ i Kluczbork Południe, powstaną także węzły Siemianice oraz Byczyna.

Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.

Wszystkie odcinki będą dostępne dla ruchu w 2028 roku.

Nowa S11 połączy cztery województwa

ikona lupy />
S11 cała trasa / Forsal.pl

Do 2031 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po ukończeniu wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km. Po zakończeniu wszystkich prac pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie – na połączeniu z autostradą A1 – zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji niemal 220 km (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i oddana do ruchu w 2023 roku obwodnica Olesna.

Trasa S11 w woj. zachodniopomorskim

Trasa S11 w woj. zachodniopomorskim docelowo będzie miała ponad 120 km. W realizacji jest przedostatni fragment tej trasy w województwie, od Bobolic do Szczecinka, o długości 24,4 km. Inwestycja ta połączy oddany w 2023 r. odcinek S11 Koszalin – Bobolice z uruchomioną w 2019 r. obwodnicą Szczecinka.

Na trasie będą dwa węzły drogowe (Wierzchowo i Szczecinek Północ) i para Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowo. Prace mają się zakończyć w III kwartale 2026 r.

Ostatnie 3 km S11 w woj. zachodniopomorskim powstaną w ramach budowy tej trasy w woj. wielkopolskim, pomiędzy Szczecinkiem i Piłą.

Trasa S11 w woj. wielkopolskim

Trasa S11 w woj. wielkopolskim docelowo będzie miała prawie 360 km. W styczniu 2025 r. poznaliśmy oferty w przetargach na dwa odcinki S11 w południowej części województwa, które połączą istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. To łącznie ponad 31 km trasy, na którą składają się odcinki Przygodzice - Ostrzeszów Północ (12,6 km) oraz Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (18,6 km). W lipcu 2024 r. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej, która ułatwi dojazd z północnej części województwa do stolicy wielkopolski i autostrady A2. To ponad 22-kilometrowy odcinek Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, który zrealizuje Grupa Mirbud.

W kwietniu 2024 r. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę blisko 4-kilometrowej, drugiej jezdni obwodnicy Kępna.

Trwają też prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:

  • Szczecinek – Piła o długości ok. 59 km,
  • Piła – Ujście o długości ok. 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości ok. 43 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości ok. 43 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości ok. 57 km.

Dla trasy ze Szczecinka do Piły Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od decyzji środowiskowej (DŚU). Dla odcinków Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu toczą się postępowania o wydanie DŚU.

Tras S11 w woj. śląskim

Długość S11 na Śląsku to łącznie blisko 65 km. Dla wszystkich odcinków tej trasy w woj. śląskim zakończone zostały opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i obecnie trwają postępowania o wydanie DŚU. Wnioski do RDOŚ w Katowicach złożono 30 czerwca 2023 r. dla odcinka od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego oraz 25 września 2023 r. dla odcinka od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie z A1.

Podkreślić należy, że drugi z wymienionych fragmentów S11 został podzielony na dwa pododcinki: od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu S11 i DW911 oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

W lutym 2025 r. podpisana została umowa z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie. Wartość prac to 6,1 mln zł, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy od daty zawarcia umowy.