8,5-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej między Przybędzą i Milówką buduje konsorcjum, którego liderem jest Mirbud S.A. Jest to ostatni, brakujący fragment drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na trasie Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń (przejście graniczne Myto/Skalite).
Osuwiska podczas drążenia tuneli
Umowę na budowę tego odcina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w październiku 2019 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Mirbud, a partnerami Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość umowy opiewa na 1,4 mld złotych. Pierwotny terminem zakończenia budowy zaplanowano na sierpień 2023 r. Jednak nie wszystko poszło po myśli budowlańców, przez co termin zakończenie prac został przesunięty. Jednym z głównych powodów opóźnienia były osuwiska podczas drążenia jednego z tuneli.
Mimo początkowych trudności pierwszy tunel masywie Barania o długości ok. 830 m, został wydrążony jesienią 2022 roku. Drążenie drugiego tunelu w masywie Białożyński Groń, o długości około 1000 m, ukończono nieco później.
Obecnie w tunelach trwają zaawansowane prace przy betonowaniu obudowy zasadniczej tuneli. GDDKiA zapewnia, że cały odcinek obwodnicy Węgierskiej Górki będzie oddany do użytku pod koniec tego roku.
Co poza tunelami?
Poza dwoma tunelami powstaną jeszcze 3 mosty, 5 estakad oraz 1 przejazd gospodarczy.
Ponadto, dla ochrony terenów sąsiadujących przed hałasem komunikacyjnym, wzdłuż odcinka powstaną ekrany akustyczne oraz dwa węzły „Przybędza” i „Milówka” wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków.
Ponadto, w ramach inwestycji zostanie wykonany Obwód Utrzymania Drogi w Milówce, w którego pomieszczeniach zostanie urządzone Centrum Zarządzania i Sterowania Tunelami, tj. dwoma wybudowanymi tunelami w ramach niniejszego zadania oraz tunelu istniejącego w ciągu drogi ekspresowej w Lalikach.