Ogłoszone przetargi dotyczą odcinków od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa, które są częścią drogi ekspresowej S52 zwanej Beskidzką Drogą Integracyjną. Projektowana trasa połączy Bielsko-Białą z DK7 w Głogoczowie, po drodze łącząc Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską.
Dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie miała 61 km. Na trasie planowane jest wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Odcinek Bulowice - Chocznia
Odcinek Bulowice - Chocznia ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, gdzie odnotowuje się jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem. Jak pokazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów.
Nowa Beskidzka Droga Integracyjna ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie powstanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową.
W pobliżu Wadowic po obu stron trasy powstaną miejsca obsługi podróżnych, czyli popularne MOP-y. Na trasie powstanie 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie.
Odcinek Kalwaria Wschód - Głogoczów
Ostatni odcinek BDI połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 połączy się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły, Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900 m estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Dziś odcinkiem DK52 co dzień porusza się niemal 18 tysięcy aut.
Dwa przetargi w toku
W styczniu GDDKiA ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków BDI – Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód.
Zainteresowanie wykonawców było duże. Do przetargu na pierwszy odcinek zgłosiło się 10 firm, podczas gdy na drugi złożono 13 ofert. Wybór najkorzystniejszych ma zostać dokonany w najbliższych tygodniach.
Krakowski oddział GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków w 2027 roku. Po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację trasy.