Realizacją inwestycji II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic i obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym zajmie się firma Budimex. Nowy odcinek powstanie za 429 mln zł.
Kiedy pojedziemy nową trasą?
Jak zapewnia GDDKiA plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni. W ciągi 16 miesięcy ma trasie mają powstać mają być zakończone prace związane z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6. Prace na tym fragmencie trasu powinny zakończyć w 2027 r.
Z kolei na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowego węzła na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina) oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 wykonawca ma 27 miesięcy, z wyłączeniem okresu zimowego. Zakończenie tych dwóch zadań planowane jest w 2028 roku.
Węzeł sprzed II wojny światowej będzie zastąpiony nowym
Węzeł który obecnie łączy DK13 z autostradą A6 został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Stary węzeł z brukową nawierzchnią zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, położonym około 700 m na wschód, który docelowo będzie łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.
Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13.W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Szczecin Południe, który będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6. Nowy węzeł drogowy Kołbaskowo na połączeniu z autostradą A6. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.
Łącznie powstanie 10 wiaduktów, z których najdłuższy będzie miał długość 130 m. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.
Obwodnica Kołbaskowa
DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo, gdzie kierowcy napotykają na liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy, co znacznie zwiększy przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.
Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód. Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo.
Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły wybudowane będzie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie kolejne rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13.
Ostatnie skrzyżowanie z ruchem okrężnym powstanie około 300 m przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.
Wiadukt i plac do kontroli
Obecnie na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania, a najbliższy węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej. Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw.
Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym.