Zapowiedź przetargu na drugi tunel pod Łodzią

"Myślę że lada dzień ogłosimy przetarg na drugi tunel pod Łodzią (dla Kolei Dużych Prędkości - PAP), bo mamy wszystkie zgody korporacyjne, w zasadzie czekamy na jedną opinię prawną. (...) Mamy też zaktualizowany kosztorys dla tego projektu" - powiedział Lasek podczas spotkania z dziennikarzami.

Jak przekazał obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, kosztorys opiewa na kwotę 2,8 mld zł.

Kosztorys i termin zakończenia prac nad tunelem

Lasek poinformował też, że przewidywany termin zakończenia prac dla tego projektu to maj 2029 roku, a dopuszczenie do eksploatacji przewidziano na listopad 2030 roku.

Zgoda na budowę odcinka KDP pod centrum Łodzi

W połowie stycznia br. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.

Biegnący pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m.

Specyfikacja tunelu KDP pod Łodzią

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Postęp prac nad średnicowym tunelem kolejowym

Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. i obecny stan zaawansowania prac wynosi ponad 65 proc. Według najnowszego harmonogramu termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest natomiast w grudniu 2026 r.

Wartość projektu i dofinansowanie unijne

Wartość projektu wynosi ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł. (PAP)

pif/ mmu/