Zapowiedział, że przygotowywany przez resort skarbu projekt specustawy trafi w lutym do uzgodnień międzyresortowych. Według planów MSP, ma wejść w życie na początku maja br.
- Ministerstwo Skarbu jest przygotowane do rozpoczęcia prac nad projektem specustawy. W ciągu miesiąca przedstawimy przyszłą ustawę. Na czwartek w resorcie zaplanowano pierwsze robocze spotkanie w tej sprawie. Chcemy zaprosić do zespołu roboczego również przedstawicieli innych resortów oraz instytucji - powiedział Żuk.
- Celem projektu ma być uproszczenie procedur związanych z przygotowaniem i realizacją budowy gazoportu w Świnoujściu. Chodzi o ułatwienie przepisów prawa budowlanego, związanych m.in. z wykupem gruntów oraz zamówień publicznych - wyjaśnił.
Ocenił, że polski terminal LNG to "przedsięwzięcie publiczne oraz istotna infrastruktura z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego".
MSP będzie korzystało w przygotowaniu specustawy z rozwiązań już zawartych m.in. w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji Mikołaj Budzanowski wyjaśnił, że średni czas budowy gazoportu trwa około 3-3,5 lat. - Pozostaje niewiele czasu na dokończenie projektu, wyłonienie wykonawcy, przeprowadzenie wszystkich istotnych procedur administracyjnych - powiedział.
- Tu nie chodzi tylko i wyłącznie o sam terminal. Należy również wziąć pod uwagę realizację portu zewnętrznego w Świnoujściu, budowę falochronu oraz sieci przesyłowej - rozprowadzającej gaz, importowany do Świnoujścia - powiedział Budzanowski.
- W tych wszystkich czterech obszarach musi nastąpić ułatwienie procedur administracyjnych w zakresie decyzji podejmowanych przez różne urzędy - dodał.
Powstanie terminalu LNG ma pozwolić na odbieranie w początkowym etapie 2,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie i przyczyni się do zwiększenia energetycznego bezpieczeństwa kraju.