W Polsce już musiały podjąć taką decyzję, deklarując bądź nie dostarczanie treści dwóm firmom, które stanęły do przetargu na cyfrową telewizję mobilną. Z informacji GP wynika, że główni nadawcy telewizyjni powiedzieli tak w ostatniej chwili.

Deloitte widzi takie plusy mTV dla nadawców: ułatwienie dostępu do TV, wzmocnienie lojalności i zwiększenie oglądalności. Aplikacje montowane w telefonach i urządzeniach domowych mogą pozwolić na zdalne nagrywanie programów telewizyjnych. Komórka może pomagać w kupowaniu telewizyjnych treści.
Drugi telewizyjny trend na 2009 rok to wzrost oglądalności. - Oglądalność wykazuje tendencję acykliczną, czyli przeciwną do kierunku cyklu gospodarczego - twierdzi Deloitte.
W czasie gdy będą cięte wydatki reklamowe, telewizja może zyskać klientów reklamowych. Deloitte jest zdania, że najsilniejsi nadawcy powinni wykorzystać kryzys na umocnienie pozycji przez inwestycje w prezentowane treści i modernizację infrastruktury.
Reklama
Deloitte przewiduje, że w obliczu spodziewanego dwucyfrowego spadku wydatków na reklamę mobilna reklama może być jednym z niewielu obszarów wzrostu. Najskuteczniejszym medium może okazać się to najprostsze - SMS, które doskonale sprawdziło się w jednej z największych kampanii reklamowych 2008 roku, czyli wyborach prezydenckich w USA. Z informacji GP wynika, że coraz więcej firm zainteresowanych jest w Polsce oprogramowaniem do masowego wysyłania SMS.
W telefonii komórkowej oczekiwany jest spadek zainteresowania klientów najbardziej zaawansowanymi technologicznie komórkami, czyli smartphonami. Wzrośnie rola umów bez telefonu. Klienci mogą liczyć na atrakcyjniejsze oferty.
W tym roku wzrośnie rynek aplikacji do komórek oferowanych bez pośrednictwa operatorów. Stanie się tak, gdy operatorzy umożliwią płacenie za nie za pomocą komórek, a to wymaga porozumienia sieci z producentem aplikacji.
Droga energia i szukanie oszczędności powinny zachęcić firmy do korzystania z zewnętrznych centrów danych i tam będą one umieszczały swoje serwery. Ci, którzy pozostaną przy własnych centrach, zaczną je modernizować, by zmniejszyć zużycie prądu.
Deloitte przewiduje, że firmy i konsumenci mogą częściej kupować produkty niemarkowe lub mało znanych marek. W telekomunikacji Huawei, chiński producent sprzętu, bardzo szybko, również w Polsce, zwiększa udział w rynku, a także staje się jednym z głównych dostawców modemów do bezprzewodowego mobilnego internetu.
12,8 mld dol. będzie wart światowy rynek mobilnej reklamy w 2011 roku
9 mld dol. może być wart rynek reklamy wysyłanej SMS-ami