Stępień uczestniczył w posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, która zajmowała się realizacją budowy dróg i autostrad w Polsce w ramach tego programu.

Program został uchwalony w 2007 r. i przewiduje na inwestycje drogowe ok. 121 mld zł.

"Zamierzamy w połowie roku, w okolicach czerwca, dokonać aktualizacji programu budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, z uwzględnieniem nowego sposobu finansowego" - powiedział Stępień.

Nowy system finansowania dotyczy wydanego w lutym br. przez rząd rozporządzenia o Krajowym Funduszu Drogowym. Zapisano w nim, że Fundusz będzie zasilany środkami m.in. z opłaty paliwowej, kredytów zaciągniętych w ubiegłych latach przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu.

Reklama

Dodatkowo ma on być zasilany środkami pozyskanymi z nowych obligacji, które - na rzecz Funduszu - wyemituje w br. BGK.

Finansowanie wydatków infrastrukturalnych z Funduszu pozwoli zaoszczędzić w budżecie państwa 9,7 mld zł.

"Rządowy program budowy dróg i autostrad powstawał w trochę innej rzeczywistości niż ta, z którą teraz mamy do czynienia. Nie przeprowadziliśmy radykalnej zmiany tego programu. Staramy się realizować w maksymalnym zakresie to, co zostało w nim zapisane. Dziś jedną z podstawowych trudności jest ta o charakterze finansowym" - powiedział Stępień.

Wiceminister podkreślił, że zmiana sposobu finansowania odnosi się do pozyskiwania środków poza budżetem państwa. "Zakłada ona komplementarne stosowanie elementów kredytowych i obligacji infrastrukturalnych. Daje to możliwości pozyskiwania finansów z różnych źródeł" - podkreślił.

Jak dodał, przeniesienie do KFD finansowania na sumę blisko 10 mld zł, nie jest proste i będzie wymagać zmian w strukturze Funduszu.

Wiceminister powiedział, że odbyły się już rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa. Przetarg na budowę liczącego 91 km odcinka drogi ogłoszono w ubiegły piątek. Według GDDKiA, podpisanie umów przewidziane jest na wrzesień 2009 r. Odcinek Stryków-Konotopa powstanie w systemie "Projektuj i Buduj". Zakłada on wybranie jednego wykonawcy do projektu budowlanego i do budowy.

Obecny na posiedzeniu szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki powiedział, że opóźnienia w inwestycjach drogowych wynikają z przyczyn finansowych i środowiskowych.

Jak powiedział do końca marca ogłoszono przetargi na ponad 320 km, m.in. na budowę autostrady A4 Rzeszów-Korczowa, zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11, A1 Toruń-Stryków, A2 Stryków- Konotopa. Łączna ich wartość opiewa na 11 mld zł.

Witecki poinformował, że w środę odbyło się spotkanie z przedstawicielami Autostrada Południe w sprawie budowy autostrady A1 na odcinku Stryków-Pyrzowiece. "Ustaliliśmy harmonogram na najbliższe trzy miesiące" - powiedział.