* Czy w I kwartale 2009 roku w Europie Środkowej też było dwucyfrowe załamanie sprzedaży telefonów komórkowych ogółem (globalna sprzedaż spadła o ok. 15 proc., a w Europie o 14 proc.) i dwucyfrowy spadek sprzedaży telefonów Nokia (o 19,3 proc. na świecie i o 13,2 proc. w Europie)?

Nie komentujemy sytuacji na poszczególnych rynkach i w konkretnych krajach. Mogą powiedzieć, że w każdym kraju w Europie Środkowej jesteśmy liderem i utrzymujemy, albo wręcz umacniamy naszą pozycję. Sprzedaż telefonów Nokia w regionie była zgodna z planem.

* W I kwartale Nokia odnotowała spadek sprzedaży smartphone (multimedialnych telefonów z systemem operacyjnym) podczas gdy rynek wzrósł. Na sprzedaż muzycznych telefonów Nseries była mniejsza od spodziewanej. Czy także w naszym regionie sprzedaż smarphone Nokia spadła?

W Polsce i Europie Centralnej klienci są zainteresowani nowinkami technologicznymi i chętnie je kupują. W Polsce od 2007 roku sprzedaliśmy 1 mln smartphone Eseries (telefony biznesowe — przyp. GP). I jest to sukces (aż 5 proc. globalnej sprzedaży telefonów Eseries — przy. GP). Mocno wierzę, że w długim terminie Nokia będzie miała dobrą pozycję na rynku smartphonów. Są rynki, na których szczególnie popularne są telefony z dotykowym ekranem. Są takie, gdzie pozycja urządzeń z pełną klawiaturą QWERTY jest mocna. Mamy produkty w obu tych kategoriach.

Reklama

* Nokia w swej strategii stawia na wzrost sprzedaży usług przez portal Ovi. Tymczasem w Polsce nie działa np. sklep Nokia Music. Dlaczego? Kiedy będzie dostępny dla Polaków w Polsce? Kiedy będzie dostępny w Polsce sklep Ovi Store?

Jak każda firma mamy mapę wprowadzania produktów i usług na poszczególne rynki. Termin wprowadzenia zależy m.in. od wielkości rynku i jego przygotowania na produkt (np. dostepności odpowiednich telefonów). W przypadku sprzedaży muzyki musimy mieć jeszcze dotyczące konkretnych krajów umowy z wytwórniami muzycznymi. Ale mam dobrą wiadomość. Nokia Music w Polsce ruszy bardzo szybko, a Ovi Store wczesnym latem.