Projekt - obejmujący dwa odcinki dróg ekspresowych o łącznej długości 29 kilometrów: S2 Konotopa-Puławska (wraz z łącznikiem na lotnisko - S79) oraz S8 Konotopa-Powązkowska - jest szacowany łącznie na 1 mld 133 mln euro. Kredyt EBI pokryje niemal połowę tej kwoty. Dla odcinka S2 polski rząd przewiduje ponadto finansowanie z funduszy strukturalnych UE, pozostałe środki zostaną zapewnione z Krajowego Funduszu Drogowego.

"Warszawska aglomeracja jest najważniejszym węzłem transportowym w Polsce. Nowe odcinki obwodnicy Warszawy przyczynią się do poprawy połączeń transportowych Warszawy z resztą Polski. Obwodnica wpłynie też na poprawę środowiska, zmniejszając natężenie ruchu na ulicach miasta, zapewniając dodatkową przeprawę przez Wisłę i poprawiając dojazd na lotnisko" - oświadczyła wiceszefowa EBI Marta Gajęcka, odpowiedzialna za inwestycje w Europie Środkowej i Wschodniej.

W sumie obwodnica Warszawy, podzielona na pięć odcinków, ma liczyć 84 km. Z punktu widzenia UE projekt ma kluczowe znaczenie, gdyż znajduje się na przecięciu priorytetowych dróg łączących Warszawę z Helsinkami, Berlinem, Niżnim Nowogrodem, Ostrawą i Gdańskiem. EBI dokonał wstępnej oceny projektu już w 2007 roku.