"Wiosenne ożywienie w nastrojach konsumentów trwało tylko dwa miesiące. W czerwcu nastąpiło zatrzymanie pozytywnego trendu, po czym w lipcu po raz pierwszy od marca tego roku zanotowano spadek optymizmu o 4 pkt. do poziomu 79 pkt. Spadek ten objął w bardzo podobnym stopniu wszystkie składowe Wskaźnika Optymizmu Konsumentów, to jest ocenę klimatu gospodarczego, skłonność do zakupów, a także wskaźnik bieżący i oczekiwań" - podano w raporcie.

Wskaźnik skłonności do zakupów zanotował natomiast spadek o 4,0 pkt do 89,5 pkt. W ostatnim miesiącu wzrosły obawy o wzrost cen w przyszłości. Obecnie wzrostu inflacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy oczekuje 20% ankietowanych czyli o 2% więcej niż przed miesiącem.

W porównaniu do poprzedniego miesiąca nie zmieniły się jedynie prognozy dotyczące poziomu bezrobocia, nadal około połowa respondentów (51%) spodziewa się jego wzrostu, a 40% utrzymania dotychczasowego poziomu, podał także Ipsos.

"Lipcowe spadki nastrojów nie są w ostatnich latach czymś nowym: od 2004 działo się tak poza jednym wyjątkiem corocznie. Czy i tym razem optymiści wyjechali na wakacje, czy też mamy do czynienie ze zmianą trendu w nastrojach, dowiemy się już pewnie za miesiąc" - czytamy dalej.

Reklama

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od 0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 2-7 lipca 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków w wieku 15 i więcej lat.