Apple, bez większego wysiłki ze swej strony, w błyskawicznym tempie toruje drogę do sprzedaży swych produktów dla korporacji. Rynek technologii biurowych jest dzisiaj wart 3,8 bln dolarów rocznie – pisze agencja Bloomberg.

Po latach dominacji środowiska pracy przez Microsoft Corp., którego systemy operacyjne napędzają miliony pecetów w biurach na całym świecie, teraz także tablet iPad koncernu Apple stał się standardowym narzędziem biznesowym. Według sondażu firmy IDG Connect, 51 proc. menedżerów posiadających iPada przyznało, że „zawsze” używa tego urządzenia w pracy, a kolejne 40 proc. czyni to od czasu do czasu. Aż 79 proc. respondentów używa iPada dla celów biznesowych, kiedy znajdują się poza biurem.

Chociaż inni producenci tabletów, jak Amazon.com ze swoim Kindle Fire próbują wdzierać się na rynek konsumencki, iPad nie ma prawie żadnej konkurencji w korporacjach takich, jak firmy świadczące usługi finansowe, czy producenci leków. Równocześnie iPhone Apple’a jest najlepiej sprzedającym się smartfonem, co zmusza firmy do dostosowywania się do pracowników, którzy używają tych telefonów.

Reklama

„Dotąd nie widziałem ani jednego przedstawiciela firmy farmaceutycznej, który posługiwałby się innym urządzeniem niż iPad” – mówi Mart Wallach, współzałożyciel Veeva Systems z Pleasanton w Kaliforniu, która produkuje oprogramowania do sprzedaży dla firm farmaceutycznych – „W ciągu wielu lat byłem świadkiem, jak szereg urządzeń pojawiało się i znikało. Ale nic nie przyjmuje się tak błyskawicznie, jak iPad”.

Rynek technologii biurowych przez trzy minione dekady był zdominowany przez Microsoft i Intel, na które przypadły niemal wszystkie komputery w biurach na całym świecie. Hegemonię „Wintelu” zapoczątkował w roku 1981 International Business Machines, który nakłonił obie firmy do pomocy przy produkcji pierwszego peceta. I to dało podwaliny dla przemysłu IT, który generuje obecnie 3,8 bln dolarów rocznie – twierdzi firma badawcza Gartner.

Jeśli jednak w czwartym kwartale produkcja komputerów spadła o 5,9 proc., to sprzedaż pecetow Mac koncernu Apple wzrosła o 21 proc.

Apple sprzedał w zeszłym roku finansowym dla firm 3,8 mln komputerów Mac, co stanowi 3 proc. rynku. Jeśli Apple zamierzałby zwiększyć sprzedaż do 18 mln Mac’ów rocznie, czyli do poziomu trzeciego producenta pecetów na rynku, chińskiej firmy Lenovo, zapewniłoby to koncernowi z Doliny Krzemowej przychody w kwocie około 23 mld dolarów. Biorąc pod uwagę faworyzowanie przez pracowników produktów Apple’a, firma mogłaby osiągnąć ten poziom produkcji znacznie mniejszym nakładem niż tacy rywale, jak Hewlett-Packard i Dell – twierdzi Anand Srinivasan, analityk Bloomberg Industries.

Tom Mainelli, analityk firmy IDC, siostrzanej wobec IDG Connect prognozuje, że sprzedaż iPadów na rynek komercyjny, wliczając w to sektory oświaty i ochrony zdrowia, wzrośnie z 38,3 mln egzemplarzy w tym roku do 52,6 mln sztuk w roku 2013. Z kolei sprzedaż telefonów iPhone, które także zdobywają popularność w firmach, tylko w czwartym kwartale zeszłego roku wyniosła 37 mln aparatów.

Apple może podbić rynek korporacyjny niejako mimochodem.