"Nowi inwestorzy wciąż się pojawiają, a już istniejący rozwijają swoje firmy. W długiej perspektywie Kraków musi jednak znaleźć swoją pozycję na mapie globalnej, aby kiedyś przedsięwzięcia te nie przeniosły się dalej na wschód, do np. Armenii czy Kazachstanu" - ocenił Marek Grodziński, reprezentujący firmę outsourcingową Capgemini, która zatrudnia w Krakowie około 2,7 tys. pracowników.

W Krakowie i najbliższych okolicach działa mniej więcej 50 firm zajmujących się obsługą procesów biznesowych, w których pracuje około 20 tysięcy osób. Kraków jest największym skupiskiem tego typu firm w Polsce; pracuje tu 40 proc. pracowników zatrudnionych w tym sektorze.

Jak podkreślono podczas konferencji, miasto zostało zdominowane przez sektor obsługi procesów biznesowych, który zajmuje ponad 40 proc. całej powierzchni biurowej. Korzystną tendencją - zauważyli uczestnicy spotkania - jest to, że centra outsourcingowe zajmują się całą gamą usług, od wsparcia IT, przez usługi finansowe, księgowe i prawne. W mieście lokowane są też przedsięwzięcia z sektora wysokich technologii oraz centra badawczo-rozwojowe wielkich korporacji.

"W przyszłości kwestie kosztowe będą miały istotną rolę, ale nasz rozwój jest przede wszystkim uzależniony od dostępności odpowiednio wykształconej kadry" - zauważył Antony Roberts-York z firmy finansowej UBS, która w Krakowie posiada centrum serwisowe.

Według prognozy przedstawionej przez firmę Jones Lang LaSalle, Kraków ma drugi w Polsce po Warszawie rynek powierzchni biurowej pod wynajem, której łączna powierzchnia wynosi obecnie około 500 tys. metrów kwadratowych. W ciągu najbliższych lat będzie się ona zwiększała po około 30 tys. m kw. rocznie i w roku 2020 osiągnie 800 tys. m kw.

Reklama

Wśród najważniejszych cech nowopowstających biurowców wymieniono przede wszystkim dobrą lokalizację w pobliżu centrum miasta z dostępem do sieci komunikacji zbiorowej, dostosowanie do zmian związanych z postępem technologicznym oraz nacisk na zastosowanie rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Organizatorem forum jest Brytyjsko Polska Izba Handlowa. Jednym z patronów medialnych spotkania została Polska Agencja Prasowa.