Najprościej byłoby złożyć reklamację do świętego Mikołaja, że nie zna naszych potrzeb i gustu. Co jednak, gdy chcielibyśmy oddać lub wymienić nieudany podarek do sklepu? Przyjęcie takiego towaru zależy od polityki sklepu i dobrej woli sprzedającego. Prawo nie nakazuje sklepom wymieniania nietrafionych prezentów. Na szczęście wiele sklepów wychodzi w tym względzie naprzeciw konsumentom. "Jeżeli jest to sklep należący do konkretnej sieci, to możliwy jest zwrot czy wymiana w innym mieście, w tym samym sklepie. Oczywiście, zawsze jest warunek: trzeba posiadać paragon, czyli dowód zakupu" - wyjaśnia Longina Kaczmarek, miejski rzecznik konsumentów w Szczecinie.



Rzecznik konsumenta przypomina, że takie same prawo dotyczy również zakupów dokonanych drogą internetową: "Nie musi to być paragon fiskalny, może być to faktura lub potwierdzenie, że taka umowa miała miejsce. Musi być udowodniony zakup u konkretnego sprzedawcy" - dodaje.



Longina Kaczmarek radzi, aby przed kolejnymi zakupami prezentów pamiętać o zachowaniu paragonu. To nie tylko ułatwi nam wymianę towaru, ale też będzie pomocne w trakcie reklamacji w sklepie. Nie zapominajmy o tym, że sprzedawca odpowiada za towar przez dwa lata.

>>> Polecamy: Prezenty last minute: oto najlepsze książki ekonomiczne i biznesowe 2013 roku

Reklama