Robotaxi Cybercab, czyli nihili novi od Tesli

Musk przedstawił w piątek nad ranem czasu polskiego koncepcyjny pojazd Tesli robotaxi Cybercab. Pojazd to niski, srebrny, dwuosobowy samochód, bez kierownic ani pedałów, który zasadniczo będzie mógł samodzielnie prowadzić się autonomicznie po wypuszczeniu na rynek. Do masowej produkcji Cybercab może trafić przed 2027 rokiem. Musk nie podał żadnych szczegółów na temat tego, gdzie samochody będą produkowane. Powiedział, że konsumenci będą mogli kupić Teslę Cybercab za cenę poniżej 30 000 dolarów.

FSD nadal do poprawki

Reklama

Musk dodał również, że najprawdopodobniej już w przyszłym roku elektryczne pojazdy Model 3 i Model Y z „nienadzorowanym FSD” wyjadą na drogi w Teksasie i Kalifornii w przyszłym roku. FSD, czyli Full Self-Driving (całkowicie autonomiczna jazda), to jest najwyższej klasy system wspomagania kierowcy Tesli, dostępny już dziś w „nieautonomicznej” wersji dla elektrycznych pojazdów Tesli. Technologia ta nadal wymaga od kierowcy czuwania nad jadącym samochodem, tak by w każdej chwili mógł wykonać manewr skręcania lub hamowania.

Ocena analityków rynku finansowego

W reakcji na czwartkowe wydarzenie analitycy Barclays stwierdzili, że rewelacje przedstawione przez Muska pokazały jedynie, że Tesla nie jest gotowa, aby w I kwartale 2025 roku wypuścić na rynek Cybercab ani żadnego innego nowego modelu. Cały event przypominał bardziej hołd dla wizji Muska dotyczących całkowicie autonomicznych samochodów w przyszłości. „Nie otrzymaliśmy również żadnych nowych wiadomości dotyczących najbliższej przyszłości i postępów FSD ani danych odzwierciedlających poprawę w systemie”. - dodali analitycy Barclays.

Tymczasem Morgan Stanley zasugerował, że Musk nie przedstawił podczas wydarzenia Tesli jako firmy AI. Analitycy banku również zwrócili uwagę na to, że Musk nie wspomniał o żadnych szczegółach dotyczących ulepszeń systemu FSD Tesli. Miliarder nie wdał się w szczegóły dotyczące szeroko omawianych przez rynek planów połączenia Tesli z xAI, firmą Muska zajmującą się AI. Musk wcześniej zaprzeczył takim doniesieniom. „Ogólnie rzecz biorąc, byliśmy rozczarowani treścią i szczegółami prezentacji. W związku z tym przewidujemy, że TSLA będzie pod presją po wydarzeniu” – dodali eksperci z Morgan Stanley w notatce w piątek.

Autonomiczne auta to dopiero przyszłość motoryzacji

Oczekuje się, że minie jeszcze kilka lat, zanim samochody autonomiczne staną się codziennością na drogach publicznych, ponieważ organy regulacyjne mają obawy co do funkcji bezpieczeństwa stosowanych w takich pojazdach. Jedną z niewielu firm, którym udało się wprowadzić na drogi publiczne samochody autonomiczne, jest Waymo, firma Google’a, która od czerwca oferuje publicznie swoją usługę realizowaną przez robotaxi .