Ile powinieneś zarabiać? Sprawdź dane dla swojej branży [RANKING WYNAGRODZEŃ 2017]
Coraz więcej organizacji doświadcza niedoboru odpowiednich kandydatów - wynika z badań Hays. W obliczu zbyt niskiej dostępności wykwalifikowanych kandydatów, pracodawcy coraz silniej rywalizują o pracowników, w tym także na gruncie płacowym.
Coraz więcej organizacji doświadcza niedoboru odpowiednich kandydatów - wynika z badań Hays. W obliczu zbyt niskiej dostępności wykwalifikowanych kandydatów, pracodawcy coraz silniej rywalizują o pracowników, w tym także na gruncie płacowym.
1
Rok 2016 okazał się wyjątkowo trudny dla sektora bankowego. Banki musiały zmierzyć z poważnymi zmianami przepisów regulujących sektor, jak również z decyzjami politycznymi, które bezpośrednio dotknęły większości podmiotów. Postępująca konsolidacja bankowości utrudnia funkcjonowanie małym podmiotom i wymaga poszukiwania nowych sposobów na wypracowanie zysku. Zmniejszająca się liczba banków ogranicza zatrudnienie w sektorze i powoduje, że pozostali na rynku gracze muszą stale dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości.
Banki przebudowują struktury zgodnie z nowymi wytycznymi regulatora. Coraz prężniej rozwijane są obszary związane z pomiarem i zarządzaniem ryzykiem. W minionym roku w niemal każdym banku powstały zespoły odpowiedzialne za walidację modeli ryzyka, a ich utworzenie wiązało się z koniecznością pozyskania kandydatów o specyficznych kompetencjach, których zespoły rekrutacyjne mogły szukać jedynie w strukturach konkurencji lub spółkach konsultingowych.
Duży popyt na ekspertów w tym obszarze wpłynął na wzrost oczekiwań finansowych kandydatów. Wiele banków nadal deklaruje chęć zatrudnienia w niedalekiej przyszłości osób z doświadczeniem w pracy z modelami ryzyka kredytowego, rynkowego czy operacyjnego. Jednocześnie sektor bankowy ulega digitalizacji a banki konkurują na polu innowacji technologicznych. Odejście od klasycznych struktur obsługi i sprzedaży pozwala optymalizować koszty, ale stworzenie systemów czy aplikacji mobilnych dedykowanych obsłudze klienta, wymaga zatrudnienia wysoko wykwalifikowanych ekspertów.
Nadchodzący rok będzie dla nich dobrym okresem, ponieważ eksperci i menedżerowie odpowiedzialni za obszar bankowości elektronicznej oraz mobilnej będą mogli liczyć nie tylko na ciekawe oferty pracy, ale również na wynagrodzenia wyższe o 10-15% niż w ubiegłym roku.
Źródło: Hays
Media
2
Rok 2017 będzie pełen wyzwań dla obszaru finansów i księgowości. Największym staje się rosnąca konkurencja i powstające centra usług wspólnych, które kuszą pracowników atrakcyjnymi warunkami finansowymi oraz możliwościami rozwoju. Oznacza to konieczność zmierzenia się z rynkiem kandydatów, na którym coraz trudniej jest znaleźć i zatrzymać pracowników.
Dla specjalistów w obszarze finansów i księgowości coraz większe znaczenie mają możliwości rozwoju i atrakcyjne świadczenia dodatkowe. Firmy muszą odpowiadać na te oczekiwania oferując benefity, atrakcyjne ścieżki kariery oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji. Muszą przy tym pamiętać, że nie konkurują już tylko z firmami działającymi w Polsce. Specjaliści i menedżerowie coraz chętniej decydują się na relokację i pracę za granicą.
Przybywa międzynarodowych ofert, a polscy eksperci są cenieni za granicą. Uznanie zyskuje zarówno ich wiedza merytoryczna, jak i kompetencje miękkie, zdolności językowe oraz kultura pracy. Jednocześnie oczekiwania finansowe polskich pracowników są nadal konkurencyjne w stosunku do osób z krajów Europy Zachodniej.
Rok 2017 będzie dobrym czasem dla Analityków Finansowych, Specjalistów ds. Kontrolingu i Analiz, Kontrolerów Finansowych oraz Samodzielnych i Starszych Księgowych. Specjaliści z doświadczeniem w analizach, kontrolingu i księgowości mogą liczyć na wynagrodzenia wyższe od ubiegłorocznych nawet o 10-20%. Interesujące propozycje zawodowe będą również składać międzynarodowe biura rachunkowe, które przyciągają osoby lubiące współpracę z klientami, dynamiczne środowisko pracy i szybki rozwój zawodowy. W tym przypadku kluczowa jest jednak bardzo dobra znajomość języka angielskiego.
Źródło: Hays
Media
3
Media
4
Branża ubezpieczeniowa koncentruje się na optymalizacji kosztów i wykazaniu wyższej stopy zwrotu z kapitału. Szukając sposobów na zwiększenie efektywności, wychodzi naprzeciw aktualnym trendom, takim jak cyfryzacja i automatyzacja procesów. Zmiany wynikające z otoczenia regulacyjnego oraz zachowań konsumenckich szczególnie mocno odczuł rynek ubezpieczeń na życie.
Wyzwaniem jest wypracowanie nowego, skuteczniejszego modelu funkcjonowania, który poprawi efektywność i zaspokoi oczekiwania coraz bardziej świadomych i wymagających konsumentów. Perspektywiczne obszary w branży ubezpieczeń to aktuariat i rozwój produktów. Szanse na rozwój kariery w aktuariacie znajdą zarówno menedżerowie i specjaliści, jak również osoby, które stawiają pierwsze kroki w zawodzie, np. jako analitycy aktuarialni.
Na polskim rynku powstają spółki serwisowe, które z uwagi na optymalizację kosztów w towarzystwach ubezpieczeniowych, przejmują część procesów – obsługę finansową, likwidację szkód, aktuariat. W nowych spółkach, dających możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń w międzynarodowym środowisku, znajdują zatrudnienie zarówno osoby związane z branżą ubezpieczeniową, jak i firmami obsługującymi sektor finansowy. Towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej szukają ekspertów doświadczonych w zarządzaniu wartością klienta.
Co ciekawe, często są to pracownicy wywodzący się z branży telekomunikacyjnej lub sieci detalicznych, którzy wykorzystując kompetencje zdobyte w innych sektorach potrafią projektować procesy zarządzania doświadczeniami klientów. Stale zmieniają się oczekiwania wobec kompetencji kandydatów w ramach IT, digital czy aktuariatu. Popyt na kompetencje w tych obszarach zwiększa oczekiwania finansowe kandydatów, co przekłada się na podwyższenie oferowanych wynagrodzeń średnio o 10-15% względem ubiegłego roku.
Źródło: Hays
Media
5
Media
6
Rynek zmierza w stronę cyfryzacji oraz medycyny cybernetycznej. Rozwój nauki powoduje udoskonalanie metod zdalnego leczenia pacjenta i przeprowadzania zabiegów przy pomocy robotów. Jednym z efektów tego postępu jest telemedycyna.
W Polsce ten typ usług jest powoli wdrażany i rozwijany. Prym nadal wiedzie klasyczna konsultacja lekarska. Na polskim rynku powstają nowe firmy produkujące sprzęty, m.in. do badania nowotworów, tętna płodu czy zaawansowanego zdalnego monitorowania pacjenta. Na chwilę obecną obserwujemy spokojny trend wzrostowy. Kolejnym dynamicznie rozwijającym się obszarem jest medycyna estetyczna i chirurgia plastyczna. W Polsce rynek ten nadal jest hermetyczny, a liczba liczących się dystrybutorów sprzętu oraz klinik – niewielka. Docierają jednak do coraz większej liczby klientów, którzy otwierają się na tego typu usługi.
Firmy wychodzą również na rynek z informacją, że medycyna estetyczna i chirurgia plastyczna to nie tylko poprawa wyglądu, ale również jakości życia, dzięki np. zaawansowanym zabiegom w obszarze ginekologii estetycznej. Widocznym trendem na rynku jest używanie coraz naturalniejszych substancji i mniej inwazyjnych metod dla poprawy wyglądu pacjentów, które nie będą niosły za sobą konieczności długiej rekonwalescencji. Starając się sprostać oczekiwaniom klientów, kliniki i gabinety kosmetyczne wprowadzają coraz więcej preparatów zawierających osocze bogato płytkowe oraz komórki macierzyste.
Niezmiennie od lat branże kardiochirurgii, kardiologii interwencyjnej oraz ortopedii są tymi, w których kandydaci otrzymują najwyższe wynagrodzenia. Tego typu stanowiska wymagają obecności i wsparcia przy zabiegach operacyjnych oraz wiedzy medycznej. Wraz z rozwojem branży sprzętu medycznego, będzie utrzymywać się zapotrzebowanie na osoby dynamiczne i skuteczne w działaniu, w szczególności na stanowiska Przedstawicieli Handlowych oraz Specjalistów ds. Produktów.
W kontekście branży medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej mamy również do czynienia z zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych kosmetologów i pielęgniarki.
Źródło: Hays
Media
7
Media
8
Media
9
W branży energetycznej zaszło wiele zmian na kluczowych stanowiskach. Wciąż prowadzone są restrukturyzacje i optymalizacje struktur, co wpływa na ruchy kadrowe i poszukiwanie menedżerów z doświadczeniem w nadzorowaniu procesów zmian. Realizacja zobowiązań klimatycznych, nakazujących redukcję szkodliwych emisji sprawia, że w roku 2017 wiele aktywności będzie dotyczyło kwestii ochrony środowiska. Poszukiwani będą specjaliści od budowy instalacji odsiarczania i odazotowania spalin przy nowych i istniejących blokach energetycznych oraz w pokrewnych branżach przemysłu ciężkiego.
W najbliższym czasie możemy również oczekiwać znaczących przetargów na budowy oraz rozbudowy bloków energetycznych i kogeneracyjnych, a także spalarni śmieci z technologią utylizacji odpadów RDF. Zwiększy to zapotrzebowanie na kandydatów na stanowiska związane z pozyskiwaniem kontraktów, a w dalszej kolejności – także na stanowiska techniczne w obszarze realizacji i nadzoru. Na atrakcyjne oferty mogą liczyć specjaliści handlowi związani z rozwojem biznesu.
Branża energetyczna poszukuje osób z doświadczeniem, wykształceniem technicznym i zrozumieniem potrzeb przemysłu, które oprócz sprzedaży, potrafią również przeprowadzić pogłębiony audyt energetyczny.
Wynika to z konieczności podnoszenia efektywności energetycznej i możliwości uzyskania przez firmy i gminy dofinansowania ze środków unijnych na inwestycje energooszczędne. Wśród kandydatów pożądana jest także umiejętność pozyskiwania klientów oraz kontraktów zagranicznych. W przypadku stanowisk bezpośrednio związanych z pozyskiwaniem nowych klientów obserwujemy wzrost części zmiennej wynagrodzenia.
Źródło: Hays
Media
10
Rynek inwestycyjny notuje bardzo duże zapotrzebowanie na nieruchomości komercyjne. Ważnym aspektem roku 2017 będą kolejne duże akwizycje obiektów komercyjnych, które mogą osiągnąć poziom podobny do poprzedniego roku. Celem zakupów nie powinny być duże i rozpoznawalne obiekty, których wartości nie da się już podnieść, lecz obiekty, które przy odpowiednim wkładzie w rewitalizację, przyniosą korzyści finansowe.
Walka o najemcę powoduje, że biurowiec to już nie tylko budynek, ale doświadczenie i dodatkowe wartości, jakie proponuje. Rok 2017 przyniesie kolejne nowatorskie rozwiązania, zachęcające do najmu lub przedłużenia umowy. Deweloperzy i właściciele będą przywiązywać jeszcze większą wagę do kreowania marki miejsca, ekologicznych rozwiązań oraz wydarzeń dla najemców w miejscu pracy. Spodziewamy się także zwiększonego zainteresowania deweloperów lokalizacjami, które mogą odbiegać od typowych, do których byliśmy przyzwyczajeni przez ostatnie lata. Rozwój usług w zakresie zarządzania nieruchomościami i utrzymania technicznego oraz wzrost rynku hotelarskiego w Polsce mogą mieć wpływ na tegoroczne rekrutacje w branży. Pracodawcy częściej będą poszukiwać osób z doświadczeniem w zarządzaniu hotelami oraz specjalistów, którzy w ramach agencji nieruchomości, rozwiną segment usług z zakresu zarządzania nieruchomościami hotelowymi.
Zarobki w branży nieruchomości w porównaniu z poprzednim rokiem utrzymują się na zbliżonym poziomie. Na pewno warto zwrócić uwagę na stanowiska, które wynagradzane są prowizyjnie. W związku z szybkim rozwojem rynku powierzchni biurowych oraz magazynowych, prowizje konsultantów mogą przekroczyć ich roczne zarobki. Na atrakcyjne wynagrodzenie mogą też liczyć osoby, które w agencjach nieruchomości odpowiadają za pozyskiwanie projektów do zarządzania oraz gruntów pod inwestycje.
Najlepsze warunki finansowe czekają na agentów, którzy będą gotowi dostarczyć kompletny oraz dobrze zweryfikowany produkt. Rosnąca podaż powierzchni biurowych w Warszawie i na rynkach regionalnych sprzyjać będzie agencjom nieruchomości oraz pracownikom odpowiedzianym za wynajem powierzchni biurowych. Leasing Managerowie nie powinni narzekać na brak pracy a najemcy na brak powierzchni do wynajmu.
Źródło: Hays
Media
11
Media
12
Na rodzimym rynku FMCG mamy do czynienia z trwającą konsolidacją. W kontrofensywie do powstających przedsiębiorstw, rodzą się jednak start-upy, które coraz częściej decydują się na wypełnienie konkretnej niszy na rynku dóbr szybkozbywalnych.
Zarządzane są najczęściej przez pasjonatów z pokaźnym doświadczeniem komercyjnym, zdobytym po stronie liderów rynku FMCG. Najlepszym przykładem spektakularnej konsolidacji jest wykup znaczącej części aktywów firmy Agros-Nova przez wadowicki Maspex. W wyniku transakcji powstała gigantyczna grupa spożywcza o obrotach ponad 4 mld PLN, która z powodzeniem konkuruje na poziomie regionu Europy Środkowo-Wschodniej z czołowymi międzynarodowymi korporacjami. Obok rozwija się coraz więcej nowych firm, których siłą jest innowacyjne podejście, szybkość działania, oraz niebywała dbałość o spełnianie potrzeb konsumenta na najwyższym możliwym poziomie.
Dla osób decydujących się na podjęcie uruchomienia start-upu, kariera w ramach korporacji najczęściej dobiegła końca. Zderzając ze sobą szansę na kolejny awans w korporacyjnej karierze z wizją kierowania własną firmą, coraz częściej decydują się na to drugie. Niesie to za sobą szereg implikacji. Rynek ulega naturalnej dywersyfikacji, asortyment dostępny dla konsumenta poszerza się, czyniąc półkę standardowego punktu sprzedaży ciekawszą, precyzyjniej odpowiadającą na potrzeby nowoczesnego klienta.
Z drugiej strony, im więcej odważnych decyzji o uruchomieniu start-upu, tym większe straty personalne po stronie dużych korporacji. Przed firmami wyzwanie w postaci kształtowania odpowiedniej polityki personalnej, która pomoże zatrzymać po swojej stronie najlepszych, hojnie obdarzonych pierwiastkiem przedsiębiorczości. biznes coraz bardziej e-b2b Rok 2017 w branży B2B stoi pod znakiem coraz wyraźniejszego przenikania trendów e-Commerce do sektora. Co za tym idzie, branża staje się bardziej mobilna i wielokanałowa. Jak wynika z badań, 44% firm B2B sprzedaje wielokanałowo (zarówno offline oraz online). Tylko 4% prowadzi wyłącznie sprzedaż stacjonarną, a już 27% firm ma własny dział e-Commerce.
Klienci biznesowi coraz częściej dokonują zakupów w internecie, w związku z czym kandydaci na stanowiska związane z e-handlem są osobami najbardziej poszukiwanymi na branżowym rynku pracy. Najlepsi mogą liczyć na wynagrodzenie wyższe niż w roku ubiegłym. Rok 2017 będzie dobrym czasem dla pracowników zajmujących stanowiska „typowe” dla B2B, takie jak Specjalista ds. Sprzedaży, Key Account Manager czy Business Development Manager. Ich wynagrodzenia pozostaną jednak na podobnym poziomie w stosunku do zeszłego roku.
Źródło: Hays
Media
13
Firmy stają przed koniecznością wyspecjalizowania swojej sprzedaży, a z drugiej strony dywersyfikacji oferty produktowej. Pociąga to za sobą duże zapotrzebowanie na ekspertów z doświadczeniem sprzedażowym.
Trudnością, przed jaką stoją pracodawcy, jest nie tylko znalezienie, ale także zatrzymanie w swoich strukturach ekspertów sprzedażowych, którzy są zasypywani ofertami pracy. W branży budowlanej bardzo dobrze rozwija się kanał sprzedaży profesjonalnej, dlatego większość firm inwestuje w budowę lub rozwijanie tych działów. Specjaliści posiadający doświadczenie w rozwijaniu relacji z architektami, generalnymi wykonawcami oraz innymi decydentami procesu inwestycyjnego są bardzo pożądani na rynku. W roku 2017 na atrakcyjne oferty pracy na pewno będą mogli liczyć Specification Managerowie, a więc osoby współpracujące z biurami architektonicznymi oraz projektowymi.
Drugim kanałem, w którym menedżerowie wysokiego szczebla widzą zdecydowanie największy potencjał dla rozwoju, jest kanał sprzedaży przemysłowej. Firmy, które do tej pory oferowały rozwiązania głównie dla budownictwa, dywersyfikują swój portfel produktowy wprowadzając rozwiązania przemysłowe. Z kolei firmy, które zawsze były ukierunkowane na sprzedaż przemysłową, jeszcze mocniej specjalizują się tworząc stanowiska silnie eksperckie dedykowane sprzedaży klientom z konkretnego sektora, np. energetyki, chemii, przemysłu papierniczego. Wszystko to sprawia, że kandydaci z dużym doświadczeniem we współpracy z klientami z sektora przemysłowego są bardzo pożądani na rynku - zwłaszcza specjaliści, którzy wyspecjalizowali się w jednym z sektorów zdobywając dogłębną, ekspercką wiedzę na jego temat. Firmy z branży technicznej coraz bardziej zaczynają także dostrzegać konieczność podążania za ogólnym trendem i digitalizacji swojej sprzedaży.
Coraz więcej firm decyduje się na inwestycję w tym obszarze i tworzenie nowych działów związanych ze sprzedażą internetową. Wydaje się, że rok 2017 będzie szczególnie obfitował w takie otwarcia, co przełoży się na duże zapotrzebowanie na Specjalistów e–Commerce. Firmy z branży technicznej będą musiały zwrócić się w stronę kandydatów z innych branż, bardziej dojrzałych w e-Commerce, by pozyskać od nich know-how. Ze względu na silną pozycję kandydata na rynku, najlepsi samodzielni eksperci mogą liczyć na wzrost wynagrodzenia, nawet o 10-15%. Specjaliści posiadający doświadczenie, wiedzę i relacje w specyficznych rynkowych grupach docelowych są niezwykle pożądani przez pracodawców.
Źródło: Hays
Media
14
Na rynku inżynierów sprzedaży, pracujących dla integratorów IT, wyraźnie rysują się trzy trendy. Pierwszy to zwiększające się zapotrzebowanie na inżynierów odpowiedzialnych za sieci LAN – WAN oraz sieci bezprzewodowe.
Drugim jest rosnące zapotrzebowanie na kompetencje w obszarach związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem IT. Trzecim wyraźnym trendem jest natomiast zwiększone zapotrzebowanie na kandydatów znających produkty chmurowe. Firmy coraz częściej szukają osób posiadających wiedzę i doświadczenie w zakresie analityki bezpieczeństwa, bezpieczeństwa końcówek mobilnych, zarządzania i monitorowania infrastruktury IT, bezpieczeństwa sieci i styku z internetem oraz ochrony danych (rozwiązania DLP).
W roku 2017 pracownicy tych obszarów mogą liczyć na interesujące oferty pracy. Zróżnicowane portfolio największych dostawców produktów i usług chmurowych oraz niewielka wiedza potencjalnych konsumentów z tego obszaru sprawiają, że potrzebni są inżynierowie z dużą wiedzą produktową.
Wyraźnie zwiększyło się również zapotrzebowanie na kandydatów potrafiących sprzedawać usługi i oprogramowanie w stosunku do osób sprzedających samą infrastrukturę. Na rynku handlowców IT widać także zwiększone zapotrzebowanie w sektorach komercyjnych, takich jak bankowość, ubezpieczenia i produkcja. Jednocześnie na polskim rynku coraz wyraźniej rysuje się zastój w sektorze publicznym. W stosunku do roku 2016 płace rosną przede wszystkim wśród inżynierów. Jest to wzrost wahający się w przedziale 15%-20% w stosunku do roku ubiegłego.
Źródło: Hays
Media
15
Media
16
Rok 2016 w branży hotelarskiej upłynął pod znakiem rozwoju i rozbudowy zespołów sprzedażowych.
Hotele – zarówno sieciowe, jak i samodzielne – coraz większą wagę przywiązują do inwestowania w Sales Managerów, stawiając też coraz częściej na specjalizacje branżowe swoich sprzedawców. W branży turystycznej możemy mówić o stabilnym rozwoju, z naciskiem na wzrost zainteresowania turystyką krajową. Rosnąca konkurencja motywuje inwestorów i zarządy firm do zadbania o dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych klientów, przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych standardów obsługi i elastycznego podejścia.
Polskie kierunki podróży coraz częściej wybierane są zarówno przez gości indywidualnych, jak i w ramach B2B (incenitives, spotkania biznesowe). Stanowisko aktywnego Sales Managera pozostaje niezmiennie pożądane przez firmy w branży hotelarskiej i turystycznej. Szczególnie cenione przez pracodawców są osoby z kilkuletnim doświadczeniem, posiadające własną sieć kontaktów biznesowych, samodzielne, potrafiące efektywnie pozyskiwać nowych klientów.
Osoby z doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych sieciach hoteli mogą w 2017 roku liczyć na atrakcyjne oferty. Rozwój rynku hotelarskiego w polskich miastach jest w dużym stopniu związany ze wzrostem liczby kongresów, konferencji, wystaw i targów, w związku z czym doświadczenie w sprzedaży i kontaktach biznesowych ma dla firm ogromne znaczenie.
Źródło: Hays
Media
17
Funkcje zakupowe od dłuższego czasu intensywnie się rozwijają i pełnią coraz bardziej strategiczną rolę w ramach organizacji.
Coraz więcej firm skłania się również do systemowego podejścia w obszarze zakupów, dążąc do usprawnienia i automatyzacji procesów. Rosnącą popularnością cieszą się wdrożenia rozwiązań P2P (procure to pay). Niektóre firmy wprowadzają globalne funkcje zakupowe w Polsce, dzieląc odpowiedzialność za proces zakupowy pomiędzy odcinkowych specjalistów (np. zarządzanie kontraktami czy wybór dostawców). Podobny trend obserwujemy również w obszarze logistyki - Polska jest atrakcyjnym rynkiem także pod względem alokacji procesów logistycznych w centrach usług wspólnych, gdzie powierza się grupie specjalistów odpowiedzialność za wybrany odcinek łańcucha dostaw na kilku zagranicznych rynkach czy w ramach jednej kategorii.
Ze względu na konieczność poszukiwania optymalizacji procesów i kosztów, firmy z rozbudowaną logistyką wewnętrzną oraz branża TSL coraz częściej implementują rozwiązania Lean czy Kaizen w łańcuchu dostaw, co zwiększa zapotrzebowanie na Specjalistów ds. Optymalizacji Procesów Logistycznych. Widzimy również zwiększone zainteresowanie pracownikami z doświadczeniem w obszarze zakupów. Na rynku pojawiło się kilka firm o ugruntowanej pozycji na świecie, które zdecydowały się na rozbudowę zespołów globalnych zakupów Indirect w Polsce. Spowodowało to duży ruch w branży i nawet 15-procentowy wzrost wynagrodzeń.
Podobny trend obserwujemy w logistyce – rozwój funkcji logistycznych w centrach usług wspólnych, a także firm dostarczających usługi magazynowania, transportu i spedycji sprawił, że w niektórych obszarach wynagrodzenia wzrosły o 15-20%. Utrzymuje się duże zapotrzebowanie na osoby z doświadczeniem na stanowiskach zakupowych i znajomością dwóch języków obcych, głównie połączeń: angielski i niemiecki oraz angielski i francuski. Spodziewamy się również dużego zainteresowania kandydatami z doświadczeniem w obszarze zakupów systemowych, czyli P2P.
Intensywny rozwój centrów usług wspólnych pod kątem funkcji zarządzania łańcuchem dostaw spowodował zwiększone zapotrzebowanie na stanowiska typu Planning Specialist czy Customer Service Specialist, dedykowane wybranemu odcinkowi łańcucha dostaw na kilku zagranicznych rynkach czy z odpowiedzialnością za region. Na duże zainteresowanie ze strony pracodawców mogą liczyć zwłaszcza osoby z 1-2-letnim doświadczeniem w logistyce oraz znajomością języków obcych.
Źródło: Hays
Media
18
Stanowiska administracyjne – począwszy od stanowisk recepcyjnych po zarządzające – występują praktycznie w każdym sektorze i specjalizacji.
W większości firm stanowią niezbędne wsparcie biznesu. Kandydatów nie brakuje, ale wyzwaniem jest znalezienie osób nastawionych na długofalową współpracę oraz zatrzymanie doświadczonych pracowników w organizacji. Rotacja na stanowiskach administracyjnych jest duża, ponieważ pracownicy tego obszaru często traktują swoje stanowisko jako okres przejściowy na drodze do awansu. Jednocześnie doświadczone osoby, potrafiące pracować z zarządem i będące nieocenionym wsparciem, zmieniają pracę na rzecz mniej wymagających i dynamicznych obszarów oraz stanowisk. Niezmiennie najbardziej poszukiwani są kandydaci na stanowiska Asystentów Zarządu, Asystentów Wieczornych w kancelariach prawnych oraz Personal Assistants, dedykowanych wsparciu jednemu lub kilku przełożonych. Rosną jednak oczekiwania pracodawców, którzy coraz częściej wymagają od kandydatów znajomości trendów rynkowych oraz wiedzy merytorycznej, ułatwiającej współpracę z poszczególnymi jednostkami biznesowymi.
Niezbędna jest znajomość języka angielskiego, pakietu MS Office (Word, Excel, Power Point) oraz zasad profesjonalnej obsługi klienta. Wymagane są również kompetencje miękkie, takie jak otwartość czy asertywność. Wyzwania stojące przed biznesem oraz oczekiwania firm sprawiają, że procesy rekrutacyjne na stanowiska wsparcia stają się coraz bardziej skomplikowane.
O sukcesie nie decyduje samo dopasowanie do organizacji i doświadczenie zawodowe, ale również posiadanie określonych kompetencji. Wynagrodzenia na stanowiskach administracyjnych utrzymują się na zeszłorocznym poziomie. Na wzrost oscylujący w granicach 5-10% przy poszczególnych stanowiskach wpływa znajomość drugiego języka obcego albo kilkuletnie doświadczenie w branży. Wyższe wynagrodzenia są często związane również z wymogami dotyczącymi dyspozycyjności kandydatów.
Źródło: Hays
Media
19
Od kilku lat rośnie znaczenie obszaru HR w organizacjach. Optymalizacja kosztowa sprawia, że funkcje kadrowo-płacowe są przekazywane podmiotom zewnętrznym a HR staje się rzeczywistym, strategicznym partnerem dla biznesu.
Dzisiejsze zarządzanie zasobami ludzkimi to zapewnienie rozwoju pracownikom i menedżerom, umiejętne zatrzymywanie talentów oraz troska o employer branding i doświadczenia klientów, zespołów oraz kandydatów. Standardem w firmach stają się stanowiska HR Business Partnerów, którzy odpowiadają za politykę personalną w części biznesu albo określonym regionie. Często takie role obejmują pracownicy z linii biznesowych, którzy posiadają potrzebną wiedzę, a w ramach awansu otrzymują szansę na rozwój w strukturach HR.
Kluczowe jest nastawienie biznesowe, umiejętność pracy z powierzonym obszarem oraz patrzenie jednocześnie na cele związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz strategiczne cele biznesu. W roku 2017 najwięcej ofert pracy dotyczyć będzie stanowisk HR Business Partnerów, Specjalistów ds. Rekrutacji, Wynagrodzeń oraz Employer Brandingu – związanych z kluczowymi obszarami firmy. Na szczególną uwagę zasługiwać będą stanowiska związane z wynagrodzeniami, które – mimo umocowania w strukturach HR – wymagać będą kompetencji analitycznych na wysokim poziomie. W branżach odczuwających skutki rynku kandydata, takich jak IT czy SSC, wzrośnie zapotrzebowanie na osoby zajmujące się pozyskiwaniem talentów.
W związku z tym specjaliści ds. rekrutacji mogą liczyć na atrakcyjne oferty pracy z tych sektorów. Wynagrodzenia na stanowiskach związanych z zasobami ludzkimi utrzymują się na podobnym poziomie w stosunku do roku 2016. Na nieco wyższe wynagrodzenie mogą liczyć osoby z kilkuletnim doświadczeniem zdobytym w dużych, międzynarodowych organizacjach o wysokich standardach pracy.
Źródło: Hays
Media
20
Digitalizacja oraz Security – przed nami dobry rok dla ekspertów tych obszarów. Security sukcesywnie umacnia swoją pozycję w świadomości biznesowej firm i zarządzających.
Digitalizacja obejmuje kolejno wszystkie branże i staje się koniecznością dla firm, które chcą umocnić swoją pozycję albo zbudować przewagę konkurencyjną na rynku. Nie bez powodu coraz więcej firm tworzy własne działy w tych kluczowych obszarach. Rozwój wewnętrznych działów zajmujących się bezpieczeństwem do niedawna dotyczył przede wszystkim instytucji finansowych i firm telekomunikacyjnych. Obecnie dołączają do nich kolejne organizacje z innych branż.
Presja płacowa zwiększa się, ponieważ zapotrzebowanie na pracowników rośnie szybciej niż liczba dostępnych kandydatów.
Od wielu miesięcy w sektorze IT utrzymuje się rynek kandydata. W roku 2017 kandydaci mogą spodziewać się atrakcyjnych ofert w obszarze Java, .NET oraz Security, ale również ożywienia wokół Digital, Big Data, technologii mobilnych i szeroko rozumianego e-Commerce. Najlepsi mogą liczyć na wyższe o 5-10% wynagrodzenia względem minionego roku.
W Polsce powstają działy Security oraz centra developmentowe i utrzymaniowe dużych, międzynarodowych firm – głównie z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Niemiec. Nowi inwestorzy pojawią się w roku 2017 w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi, ale również w Szczecinie i Opolu. O miano czarnego konia w wyścigu po inwestycje firm zagranicznych zmierzą się także Lublin, Białystok i Kielce. Z kolei Warszawa, Trójmiasto i Katowice to aglomeracje, które będą musiały najczęściej rywalizować o nowe projekty między sobą.
Źródło: Hays
Media