Budowa tej trasy trwała 30 lat. Oto największa inwestycja drogowa na Śląsku [ZDJĘCIA]
W miniony weekend został otwarty odcinek G2 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Ponad pięciokilometrowy odcinek jest ostatnim elementem budowanej ponad 30 lat największej drogowej inwestycji województwa śląskiego.
W miniony weekend został otwarty odcinek G2 Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Ponad pięciokilometrowy odcinek jest ostatnim elementem budowanej ponad 30 lat największej drogowej inwestycji województwa śląskiego.
1
Licząca prawie 32 km DTŚ połączyła Katowice z Gliwicami, przebiegając przez sześć miast: Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice. Trasa w centrum Gliwic została otwarta dla kierowców nocą z niedzieli na poniedziałek.
Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, nawet jeśli procedury prawne nad ustawą metropolitalną jeszcze trwają. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom" - powiedział podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.
Trasa w centrum Gliwic została otwarta dla kierowców nocą z niedzieli na poniedziałek. Jej udostępnienie oznacza koniec trwającej ponad 30 lat budowy głównej arterii skupiającej ruch aglomeracyjny między śląskimi miastami - od Katowic po Gliwice. Od 1999 r. samorząd województwa na mocy umowy z miastami koordynował budowę tej wcześniejszej inwestycji centralnej.
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel
2
W weekend otwarty został, budowany od wiosny 2013 r., liczący ponad 5 km, fragment trasy w centrum Gliwic. Z dotychczasowym układem drogowym miasta łączy go siedem węzłów i cztery skrzyżowania z tzw. prawoskrętami. Zanim nocą z 20 na 21 marca we wszystkich tych miejscach zdjęte zostały dotychczasowe bariery, inwestycję przez weekend oglądali mieszkańcy.
W sobotnie popołudnie program dni otwartych przewidywał pokazy służb ratowniczych (na parkingu nad tunelem), piesze zwiedzanie tunelu (wraz z pokazami zdjęć i animacji prezentujących kolejne etapy inwestycji), pokazy akrobacji motocyklowych (również w tunelu, do którego można będzie wejść od ul. Dworcowej), a wieczorem pokaz łączący efekty świetlne i choreografię taneczną.
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel
3
W niedzielę przed południem po DTŚ jeździli rowerzyści (11 km) i rolkarze (pętla wokół tunelu); a na koniec, w południe, odbyły się zawody rowerowe oraz nordic walking.
Otwarty odcinek średnicówki ma 5,6 km długości. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel
4
Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.
Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r., przebieg trasy w centrum Gliwic jest najlepszy z możliwych – wykorzystano istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny – Kanał Kłodnicki.
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel
5
Ponieważ w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta, a wzdłuż niego prowadziły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło, przed rozpoczęciem budowy trasy trzeba było m.in. przełożyć i przebudować te instalacje.
Łącznie przy przebudowie sieci wodociągowej, deszczowej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacji ogólnospławnej i sanitarnej wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli, a także ponad 48 km światłowodów. Instalacja odwodnieniowa tego odcinka i kanalizacja deszczowa liczą po ponad 20 km rur i korytek.
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel
6
Spółka Tauron Dystrybucja podała, że moc potrzebna do zasilenia nowoprzyłączonych obiektów sięga 2 megawatów. Energetycy zbudowali m.in. 5 nowych stacji transformatorowych, położyli 6,5 km kabli średniego napięcia i 1,2 km kabli niskiego napięcia. Przebudowali jedną linię wysokiego napięcia 110kV, prawie 19 km kabli średnich napięć, 4,2 km kabli niskich napięć i wiele innej infrastruktury.
Na całym odcinku powstało czternaście obiektów inżynierskich – jedna kładka technologiczna, trzy kładki dla pieszych, osiem wiaduktów i mostów oraz dwa największe obiekty: zbudowany w technologii ścian szczelinowych tunel o długości 493 m pod ul. Zwycięstwa i Dworcową oraz most o długości 552 m nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.
Dotąd dostępny był liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).
mtb/ lun/ woj/
fot. (zuz) PAP/Andrzej Grygiel
PAP / Andrzej Grygiel