Odsetek Polaków rozważających przekwalifikowanie się

Jak wynika z badania opublikowanego przez Pracuj.pl, 51,4 proc. respondentów rozważa obecnie zmianę branży lub specjalizacji zawodowej, a 7 na 10 badanych deklaruje, że szukając pracy, przeglądają ogłoszenia w wielu różnych branżach.

"Wśród respondentów największy odsetek przeglądających ogłoszenia z różnych branż stanowią osoby w wieku 45-54 lata (76 proc.) oraz przedstawiciele grupy wiekowej 55-65 lat (74 proc.). Wśród najmłodszych badanych (18-24 lata) ten odsetek sięga 70 proc. badanych, a najniższy jest w grupie wiekowej 25-34 lata, gdzie sięga 67 proc. badanych” - podano w raporcie.

Powody rozważania zmiany branży zawodowej

Według badania, 25,9 proc. badanych zastanawia się nad zmianą branży lub specjalizacji zawodowej ze względu na wysoki poziom stresu w obecnym miejscu zatrudnienia. Kolejne 25,5 proc. jako powód swoich rozważań w tym zakresie podaje fakt, że praca nie jest zgodna z ich zainteresowaniami.

"Z naszych badań wynika, że aż 1/4 osób, które są obecnie w trakcie poszukiwań nowego miejsca pracy, podjęło ten krok właśnie z uwagi na zamiar zmiany branży lub zawodu. To znaczący odsetek, który pokazuje, jak dynamicznie zmienia się rynek pracy" - zaznaczyła ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl Alina Michałek.

Czynniki wpływające na decyzję o zmianie pracy

Jej zdaniem taka zmiana może wynikać z wielu czynników. "Część badanych deklaruje, że nie chcą zmieniać pracy, ponieważ są zainteresowani dalszym rozwojem w swojej branży lub zawodzie – takie deklaracje składa 21 proc. respondentów badania Pracuj.pl. Są również oczywiście pobudki ekonomiczne, dla których pracy poszukuje połowa badanych" - przekazała Alina Michałek. Zwróciła również uwagę na rozwój nowych technologii i automatyzacja procesów pracy, który sprawia, że niektóre zawody stają się mniej perspektywiczne, podczas gdy inne zyskują na znaczeniu. "Pracownicy, chcąc zapewnić sobie stabilność zawodową i rozwój, decydują się na przekwalifikowanie i zdobywanie nowych kompetencji, które są bardziej pożądane na rynku” - dodała.

Otwartość Polaków na pracę za granicą

Jak przekazano, 1/3 respondentów miała w swojej karierze zawodowej szansę pracować w innych krajach. W ocenie autorów badania fakt, że wielu Polaków ma już doświadczenie w pracy za granicą wpływa na ich większą otwartość na takie możliwości w przyszłości. Blisko 39 proc. badanych deklaruje gotowość do wyjazdu za granicę w celu podjęcia pracy. Wśród przedstawicieli pokolenia Z ten odsetek otwartych na wyjazdy do pracy w innych krajach wzrasta do 51 proc.

"Mówiąc o wyjazdach do pracy za granicą, warto zwrócić uwagę na to, jak to zjawisko ewoluowało przez lata. W przeszłości Polacy często wyjeżdżali za granicę jako pracownicy niewykwalifikowani, podejmując się często prac fizycznych. Dziś sytuacja wygląda już nieco inaczej. Współcześni polscy emigranci to w dużej mierze wykwalifikowani specjaliści, którzy są cenieni na międzynarodowych rynkach pracy" – podkreśliła ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl Kalina Walento-Furmańska.

Metody poszukiwania nowej pracy

Z badania wynika, że 69 proc. badanych szuka nowej pracy za pomocą portali z ofertami pracy, a 45 proc. stawia na aplikacje mobilne. Strony internetowe pracodawców stanowią źródło informacji dla 42 proc. respondentów. Media społecznościowe są wykorzystywane przez 34 proc. badanych, a 28 proc. respondentów przekazuje swoje CV znajomym, licząc na polecenie. 25 proc. badanych deklaruje, że biorą udział w rekrutacjach wewnętrznych.

Usługi agencji pracy są popularne wśród 24 proc. respondentów, którzy szukają profesjonalnego wsparcia w znalezieniu nowego zatrudnienia. 18 proc. badanych korzysta z programów poleceń pracowniczych, licząc na rekomendacje od znajomych.

Miejsca poszukiwania pracy przez Polaków

Polacy najczęściej szukają pracy w domu - tak wskazuje 79 proc., a 37 proc. osób robi to w miejscu pracy. Niemal 4 na 10 Polaków wskazuje, że zdarzyło im się przeglądać oferty pracy w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych u obecnego pracodawcy.

Komunikacja miejska również odgrywa znaczącą rolę – 31 proc. respondentów szuka pracy w metrze, autobusie czy tramwaju. Podróże autem na miejscu pasażera są okazją do przeglądania ofert dla 21 proc. badanych.

"Istotny okazuje się tu także czas wolny – co piąty Polak na szukanie pracy wykorzystuje czas podczas wakacji lub wyjazdów na urlop, a 15 proc. respondentów robi to na spotkaniach towarzyskich" - podano w raporcie.

Badanie „Polacy a zmiany w karierze” zostało przeprowadzone w marcu br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających. (PAP)