Obwodnica połączy się ze szlakiem Via Carpatia

Cytowany w komunikacie GDDKiA minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że otwarcie obwodnicy Stalowej Woli i Niska jest kolejnym dowodem, że rząd dotrzymuje słowa. „Decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła w 2016 r. Od tej pory udało się przeprowadzić cały proces inwestycyjny, a teraz przychodzi czas na oddanie drogi kierowcom” – zaznaczył.

Pochodzący ze Stalowej Woli wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że mieszkańcy długo czekali na inwestycję. „Zwiększy poziom bezpieczeństwa na ulicach i wyprowadzi ruch tranzytowy poza granice miast. Nowa obwodnica ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza nowe otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe” – zauważył.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, cytowana, stwierdziła, że obwodnica Stalowej Woli i Niska to ważny punkt komunikacyjny na mapie dróg województwa podkarpackiego. „Dobre połączenia komunikacyjne przynoszą korzyści dla konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu” – dodała.

Reklama

Plan na 2021 rok: otwarcie 380 km nowych dróg

Natomiast p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski zapowiedział, że w najbliższych miesiącach Dyrekcja będzie udostępniać kierowcom kolejne odcinki nowych dróg w całej Polsce. „Plan na ten rok zakłada otwarcie ponad 380 km nowych tras” – przypomniał.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana była w systemie +projektuj i buduj+. Oznacza to, że wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę.

Projekt budowy obwodnicy kosztował niemal 300 mln zł, a sam koszt budowy trasy (wartość podpisanego z konsorcjum kontraktu) to 223 mln zł.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska - mapa

Trasa obwodnicy poprowadzono po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą droga krajowa nr 19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej drogi ekspresowej S19.

W ramach inwestycji wybudowano również m.in. most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad torami, trzy wiadukty drogowe, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt.

Obwodnica jest częścią drogi krajowej nr 77. Dotychczas DK77 przebiegała przez centrum Stalowej Woli oraz gminy Nisko i Pysznica.

Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic realizowanych obecnie na Podkarpaciu.

ikona lupy />
Obwodnica Stalowej Woli i Niska / GDDKiA