Okres między 15 grudnia a 15 marca dla drogowców tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić. Umowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcami zawierają tego typu zapis, ponieważ teoretycznie w tym okresie warunki pogodowe nie sprzyjają pracom budowlanym. Ten trzymiesięczny okres przerwy zimowej jest wyłączony z czasu realizacji inwestycji, który liczony jest w miesiącach od daty podpisania umowy. W przypadku łagodniej zimy, takiej jaką mieliśmy w tym roku, budowlańcy mogą wykorzystać przerwę zimową by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji.
Co czeka nas po przerwie zimowej
Tegoroczny sezon budowlany będzie pracowity i intensywny. Obecnie na etapie realizacji znajduje się 105 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) o łącznej długości 1446,5 km oraz 23 zadania z Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100) o łącznej długości 188 km.
Łącznie w 2025 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 400 km dróg. Na tę liczbę składa się ponad 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych i 119 km obwodnic, a także pozostałych dróg krajowych.
Lista odcinków tras ekspresowych i autostrad, które będą oddane do użytki do końca 2025 r.
Lp. | Odcinek trasy | Długość | Droga |
1 | Oświęcim – Dankowice | 15,8 km | S1 |
2 | Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów | 11,9 km | S1 |
3 | Przybędza – Milówka; obwodnica Węgierskiej Górki | 8,5 km | S1 |
4 | Świnoujście – Dargobądz | 17,1 km | S3 |
5 | Dargobądz – Troszyn | 15,9 km | S3 |
6 | Koszalin – Sławno | 23,2 km | S6 |
7 | Sławno – Słupsk | 22,9 km | S6 |
8 | Słupsk – obwodnica między węzłami Słupsk Zachód - Redzikowo - budowa II jezdni | 9,5 km | S6 |
9 | Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (OMT) | 22,4 km | S6 |
10 | Chwaszczyno – Żukowo (OMT) | 16,2 km | S7 |
11 | Modlin – Czosnów | 9,7 km | S7 |
12 | Kraków; odcinek od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską | 2,3 km | S7 |
13 | Kuźnica – Sokółka Północ | 15,8 km | S19 |
14 | Haćki — Bielsk Podlaski Zachód | 6 km) | S19 |
15 | Bielsk Podlaski Zachód – Boćki | 12,2 km | S19 |
16 | Łomża Zachód – Kolno - druga jezdnia | 12,9 km | S61 |
17 | Opatów - obwodnica | 10,9 km | S74/DK9 |
18 | Siedlce Południe – Malinowiec | 18,8 km | A2 |
19 | Malinowiec – Łukowisko | 20 km | A2 |
20 | Łukowisko – Swory | 12,5 km | A2 |
21 | Swory – Biała Podlaska | 14,1 km | A2 |
Przetargi w 2025 r.
Jeśli chodzi o przetargi w 2025 roku, to w ramach dwóch głównych programów infrastrukturalnych GDDKiA planuje ogłosić postępowania na ponad 320 km nowych tras. W trzech przypadkach ogłoszenie nastąpi pod warunkiem sprawnego zakończenia procedur środowiskowych i dotyczy to blisko 70 km dróg.
GDDKiA ma w palnie ogłoszenie m.in. przetarg na brakujący odcinek A2 od Białej Podlaskiej na wschód do okolic wioski Kijowiec oraz na poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą, od węzła Łódź Północ do Konotopy.
Ogłoszone będą także przetargi na dwa odcinki S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem, które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. Z programu budowy obwodnic planujemy ogłosić przetargi m.in. na drogowe obejścia Pisza, Limanowej czy Zwolenia.