Nowa obwodnica to przede wszystkim ulga dla mieszkańców Oświęcimia, ponieważ cały ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum miasta. Jak podaje GDDKiA Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w latach 2020-2021 wykazał, że tym odcinkiem drogi krajowej 44 w ciągu doby przejeżdżało 20 tysięcy samochodów.

Najbardziej zatłoczony był most Jagielloński nad Sołą w Oświęcimiu, którym poruszało się ok. 27,5 tys. samochodów na dobę.

Cały koszty inwestycji to 615 mln zł, z czego część pokryta jest z dotacji: 249 mln zł to dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 150 mln zł pochodzi z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Pierwszy fragment już jest oddany do ruchu

Od grudnia kierowcy mogą już korzystać z pierwszego fragmentu nowej trasy. Krakowski Oddział GDDKiA, zdecydował się otworzyć ruch na wschodniej części obwodnicy, między skrzyżowaniami z ulicami Zatorską i Jagiełły. Otwarty fragment oświęcimskiej obwodnicy, o długości ok. 2,2 km, ułatwił przejazd z północnej i wschodniej części Oświęcimia w kierunku Kęt.

Drugi odcinek będzie zaczynać się na rondzie, gdzie z obwodnicą będzie łączyć się ul. Wojewódzką, a kończyć w Jedlinie w gminie Bojszowy.

Reszta tego fragmentu obwodnicy, o długości 3,6 km, zostanie oddana do użytku w późniejszym terminie.

Cała inwestycja 9-kilometrowgo odcinka w ciągu drogi krajowej 44 ma omijającego Oświęcim ma zostać ukończona w połowie 2026 roku.

Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ocenia zaawansowanie robót drogowych na ponad 72 proc., natomiast roboty inżynieryjne i obiekty inżynierskie są gotowe w około 85 proc.

Przebieg trasy

Nowa trasa w całości ominie miasto od południa. Będzie stanowić połączenie z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Umożliwi też dojazd kierunku Beskidów i na północ do autostrady A4.

ikona lupy />
Obwodnica Oświęcimia - plan / GDDKiA

W ramach inwestycji powstają trzy mosty (nad Wisłą, nad Sołą i nad Młynówką) oraz zbudowane zostaną nowe ronda turbinowe, które połączą obwodnice z innymi drogami:

  • z S1 - węzeł Oświęcim (początek obwodnicy), 
  • z ul. Wolską w Jedlinie - rondo turbinowe, 
  • z ul. Wojewódzką w Pławach - rondo turbinowe, 
  • z ul. Legionów (DW933) - rondo turbinowe, 
  • z ul. Jagiełły (DW948) - rondo turbinowe
  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) - rondo turbinowe.

Trasa będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku po 3,5 m szerokości.

Najtrudniejsze zadanie na całej trasie to przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice.

ikona lupy />
Obwodnica Oświęcimia, przejście pod torami kolejowymi linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice / GDDKiA