Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną

Wojewoda mazowiecki przypomniał w czwartek, że wniosek o decyzję lokalizacyjną złożyła spółka CPK. "W dniu wczorajszym wydałem decyzję lokalizacyjną do inwestycji o nazwie Centralny Port Komunikacyjny" - powiedział na konferencji prasowej Mariusz Frankowski.

Podkreślił, że decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę.

Trzy gminy, trzy komponenty

Jak dodał, inwestycja ta ma "ogromy charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki". "To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy" - wskazał.

Spółka CPK w połowie grudnia przekazała do Wojewody Mazowieckiego listę działek nabytych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.

Klimczak: Decyzja lokalizacyjna to kluczowy element projektu CPK

Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu Centralny Port Komunikacyjny - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski poinformował na czwartkowej konferencji prasowej, że wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy.

"Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce" - podkreślił minister infrastruktury. Jak wskazał, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu CPK.

Przypomniał, że projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. "W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł" - dodał Klimczak.

Szef MI zapowiedział, że "jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Koeli Dużych Prędkości w Łodzi". "Przypomnę, ogłosiliśmy przetarg na realizację tej budowy. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca" - dodał.

Czym jest CPK?

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.