Ośrodek został wyposażony w nowe rozwiązania kognitywne, w tym system IBM Watson for Cybersecurity i rozszerzy usługi związane z lokalizacją danych tak, by móc odpowiedzieć na preferencje klientów w dopełnieniu unijnego wymogu rozporządzenia GDPR o ochronie danych.

"Talenty informatyczne są w naszym kraju. W ramach naszego Planu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju inwestujemy w edukację informatyczną już na poziomie liceum. […] Chciałbym, aby cyberbezpieczeństwo stało się naszą narodową kompetencją" - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki podczas uroczystości

Podkreślił, że wybór przez IBM Polski na lokalizację swojego najnowszego centrum ds. cyberbezpieczeństwa nie jest przypadkiem. Polska ma solidne podstawy do bycia potęgą w zakresie cyberprzestrzeni oraz pionierem nowatorskich rozwiązań informatycznych - naszym atutem są osiągnięcia i umiejętności polskich informatyków, zdobywających uznanie w międzynarodowych konkursach i olimpiadach.

Znajdujące się we Wrocławiu centrum dołącza do globalnej sieci IBM X-Force Command Centers, które każdego miesiąca obsługują jeden trylion incydentów sieciowych, chroniąc 4,5 tysiąca klientów z 133. państw. Ta globalna sieć zatrudnia ponad 1400 specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa świadczących usługi w rotacyjnym systemie pracy w kolejnych strefach czasowych. Modernizacja ośrodka jest elementem ogłoszonej w ubiegłym roku i wartej 200 milionów dolarów inwestycji IBM w rozwój możliwości odpowiadania na incydenty bezpieczeństwa, poinformował IBM.

Głównym zadaniem polskiego ośrodka IBM X-Force Command Center będzie wspieranie klientów w reakcji na incydenty cyberbezpieczeństwa i pełnienie funkcji centralnego hubu w globalnej sieci ośrodków IBM, zajmującego się specyfiką GDPR i świadczącego specjalistyczne usługi w tym zakresie.

Centrum IBM zaoferuje klientom opcję zarządzania bezpieczeństwem ich danych przez zespół ludzi i na infrastrukturze w granicach Unii Europejskiej. Analitycy i eksperci IBM X-Force pomogą klientom w spełnieniu wymagań rozporządzenia w zakresie raportowania incydentów związanych z wyciekiem danych osobowych.

"Nowy ośrodek IBM X-Force Command Center w Polsce to kluczowa inwestycja mająca na celu wspieranie klientów w bezawaryjnym odpowiadaniu na incydenty cyberbezpieczeństwa, jak również przygotowywanie się na wchodzące w życie zapisy rozporządzenia GDPR. […]Wyniki analiz wykonywanych przez renomowany zespół badawczy X-Force, będą wykorzystywane przez światowej klasy, utalentowanych specjalistów tego centrum, w celu wsparcia klientów, wdrażających ideę systemu immunologicznego dla cyberbezpieczeństwa" - wskazał wiceprezes IBM Security w Europie Julian Meyrick.

Jak wynika z najnowszego raportu IBM X-Force Threat Intelligence Index (2017) czyli badania trendów w domenie bezpieczeństwa, w 2016 r. odnotowano duży wzrost jeśli chodzi o wyciek danych z baz: z 600 mln do ponad 4 mld rekordów, tj. o 566% w stosunku do roku 2015. Zdaniem analityków, sytuacja będzie coraz trudniejsza, gdyż liczba incydentów w ciągu najbliższych 5 lat wzrośnie dwukrotnie. Dla firm liczby te wiążą się z konkretnymi stratami, bowiem według szacunków średni koszt wycieku danych wynosi 4 mln USD .

"W odpowiedzi na te wyzwania IBM zdecydował się zainwestować 200 mln USD w rozwój nowych ośrodków, rozwiązań i oprogramowania mających na celu ułatwienie walki z cyberzagrożeniami. Wykorzystując IBM X-Force Threat Intelligence, ośrodki X-Force Command Centers zbierają każdego dnia ponad 200 tysięcy nowych danych dotyczących zagrożeń pochodzących z analizy ponad 100 milionów stron internetowych i obrazów, jak również monitoringu 270 mln urządzeń w sieci" - czytamy w komunikacie.

Dzięki wdrożeniu rozwiązań kognitywnych opartych na systemie IBM Watson możliwe będzie znaczne skrócenie czasu reakcji na nie. Analiza zagrożenia od momentu wykrycia do jego usunięcia nie będzie wymagała już dni lub tygodni, lecz uda się ją zamknąć w godzinach czy nawet minutach, podkreśliła firma.

Ośrodek IBM X-Force Command Center we Wrocławiu zatrudnia światowej klasy specjalistów od bezpieczeństwa, którzy do obsługi klienta wykorzystują technologie takie jak, IBM Watson - włączając w to rozwiązania do prowadzenia czatu i dostarczania danych, jak również do reagowania na wydarzenia związane z bezpieczeństwem - Watson for Cybersecurity.

"Ulokowany we Wrocławiu ośrodek zwiększył swoją powierzchnię niemal trzykrotnie oraz na nowo zaaranżowano pomieszczenia do spotkań z klientami, wyposażając je m.in. w systemy teleobecności.  Miejsca pracy zorganizowano zgodnie z zasadami tzw. agile space, umożliwiając lepszą komunikację między pracownikami. Centrum może świadczyć usługi w modelu EU delivery, co oznacza, że dane klientów nie będą opuszczały Unii Europejskiej" - czytamy dalej.

IBM współpracuje także z lokalnymi ośrodkami akademickimi – Politechniką Wrocławską i Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, na których eksperci firmy prowadzą wykłady i współtworzą kursy. Dzięki tym programom 95% specjalistów centrum ma wyższe wykształcenie, a znaczna ich część dysponuje wieloletnim doświadczeniem, podano także.

>>> Czytaj też: Wielka rozbudowa polskich portów. Nad Bałtykiem powstanie terminalowy hub