Auta tanieją szybciej niż dawniej

W praktyce oznacza to, że nawet o 2–5 tys. zł spadły oczekiwane ceny sprzedaży dziś kupowanych aut. Takie wnioski wynikają z zestawień przygotowanych dla GP przez EurotaxGlass's Polska.– W stosunku do ubiegłego roku, w większości przypadków nastąpił spadek tzw. wartości rezydualnej analizowanych aut. Jest to efekt kryzysu w motoryzacji – mówi Eliza Kamińska z Eurotax Glass’s Polska.Wyjaśnia, że zeszłoroczne prognozy były znacznie bardziej optymistyczne od tegorocznych, stąd spadki.

Auto tanieje a kredyt pozostaje

Choć te parametry to wskazówka przygotowywana głównie dla firm leasingowych czy zajmujących się wynajmem i zarządzaniem autami, to dla przeciętnego klienta też istotna informacja, szczególnie jeśli kupuje samochód na kredyt. Spadek spodziewanej wartości samochodu może oznaczać, że łatwiej popaść w problemy, jeśli auto trzeba będzie nagle sprzedać, szczególnie w ciągu pierwszych trzech lat. Jak widać z naszego zestawienia, po roku auto jest warte zwykle nie więcej niż 70 proc. jego wartości cennikowej i w następnych latach jego wartość spada o kolejne 10 pkt. proc. Efekt jest taki, że trzyletnie auto można często kupić za połowę ceny wyjściowej.

Reklama

Porównaj oferty leasingowe

Fiat Grande Punto po trzech latach wart o 45 proc. mniej

Dodatkowo w tym roku analitycy EurotaxGlass's skorygowali w dół oczekiwane ceny sprzedaży samochodów. Oczekują na przykład, że Fiat Grande Punto kupiony w tym roku za niecałe 45,5 tys. zł, za rok będzie kosztował prawdopodobnie około 26,7 tys. zł (58,8 proc. wartości nowego), a za trzy około 20 tys. zł (44,2 proc.) Dla porównania rok wcześniej auto kosztowało prawie 47 tys. zł, a spodziewana cena sprzedaży wynosiła odpowiednio 31,8 tys. zł (67,7 proc.) i 30,2 tys. zł (51,2 proc.). To o 5,1 tys. zł mniej przy aucie rocznym i 3,9 tys. zł mniej przy aucie trzyletnim.

Spodziewane spadki tych wartości w podobnej skali dotyczą też m.in. Skody Octavia, Forda Focusa, Renault Clio, Opli Astra (zarówno II i III), Volskwagenów Passatów czy Fiata Bravo. W tych przypadkach spadła zarówno spodziewana wartość w złotówkach, jak i w procentach w relacji do ceny nowego auta.



Ale są też modele, które tracą wartość wolniej

Na drugim biegunie, czyli wśród aut, których spodziewane ceny sprzedaży rosną, jest m.in. Ford Fiesta. – Ten całkowicie nowy model został bardzo dobrze przyjęty przez rynek we wszystkich krajach Europy. Stąd jego wysoka wartość rezydualna – mówi Eliza Kamińska. Z szacunków jej firmy wynika, że po roku auto straci na wartości tylko niecałe 19 proc. To najlepszy wskaźnik, spośród wszystkich 20 najlepiej sprzedawanych w Polsce modeli aut. Również w kolejnych latach auto powinno dobrze utrzymywać swoją wartość.

Wzrosty procentowe wartości rezydualnej odnotowały też Hyundai i30 oraz Kia Ceeed. Było to wynikiem obniżenia cen nowych aut (odpowiednio o około 4,7 tys. zł i 1 tys. zł). Z tego powodu spadły spodziewane wartości sprzedaży Hyundaia. Przy czym w tym przypadku spadek ceny wyjściowej o 4,7 tys. zł przełożył się na 1–1,5 tys. zł niższe oczekiwane ceny sprzedaży aut używanych.

Analitycy Eurotax Glass’s zauważają też, że klienci mają coraz większe zaufanie do tych marek. Do tej pory auta koreańskie nie były postrzegane najlepiej. Teraz większemu zaufaniu sprzyja np. pięcio-, czy nawet siedmioletnia gwarancja na opracowane ostatnio modele KIA. Teraz pod względem utraty wartości te auta plasują się w środku stawki, ustępując tradycyjnie dobrze postrzeganym Toyotom czy Volkswagenom.

Mniejsze spadki bo wzrosły ceny nowych aut

Choć w tym pierwszym przypadku nastąpił procentowy spadek wartości rezydualnej modeli tych aut (np. rocznego Auris z 79 proc. do 71,6 proc., Yaris z 74 proc. do 68,3 proc. czy Avensis z 72,1 do 70 proc.). – Przyczyny takiego stanu rzeczy można upatrywać w dużym, nawet kilkunastoprocentowym wzroście cen aut tej marki w stosunku do cen w zeszłym roku – mówi Eliza Kamińska.

Rzeczywiście Avensisy w nowej wersji są droższe o prawie 18 tys. zł niż stare wersje sprzedawane rok temu, a małe Yarisy o 5,6 tys. zł. Zwykle nowe modele są znacznie droższe niż stare, ale są też lepiej postrzegane stąd wyższe oczekiwane wartości sprzedaży. Wyjątkiem od tej reguły jest Renault Megane, którego zupełnie nowy model (kosztujący o 1,1 tys. zł więcej niż stary) ma w tym roku mniejszą procentową wartość rezydualną niż stary, który w ubiegłym roku był modelem schodzącym. To efekt tego, że równocześnie analitycy Eurotax Glass’s spodziewają się niewiele wyższych wartości sprzedaży aut rocznych, dwu- lub trzyletnich w nowej wersji, niż miało to miejsce w starej.



Ryzyko kredytobiorców

Dla klientów indywidualnych planujących zakup na kredyt może to być istotna informacja. Jak widać z naszej symulacji, zaciągając kredyt na 55 tys. zł, na sześć lat, przy obecnie wysokich stopach procentowych, będzie on topniał dużo wolniej niż wartość samochodu.

Porównaj oferty kredytowe

Na szczęście dla mniej rozważnych klientów praktycznie zniknęły z rynku kredyty bez wpłaty własnej i trzeba mieć przynajmniej 10 proc., a najlepiej 20 proc. własnych środków, żeby pożyczyć pieniądze na auto. Cały czas jednak im dłuższy okres kredytowania i im mniejszy wkład własny, tym większe ryzyko, że w momencie, gdy trzeba będzie sprzedać auto, np. ze względu na utratę pracy czy problemy zdrowotne, uzyskana w ten sposób kwota nie wystarczy na spłatę kredytu.

A jak widać z naszego zestawienia, stopień utraty wartości samochodu jest bardzo różny w zależności do tego, jaki model wybierzemy. Dla aut po pierwszym roku waha się on od 55,8 proc. (Fiat Brawo) do 81,1 proc. (wspomniany Ford Fiesta). Oznacza to, że tylko ten drugi można w miarę bezpiecznie kupić przy minimalnym wkładzie własnym.

arto zwrócić uwagę, że pozostałe auta dobrze utrzymujące wartość, czyli np. Volkswagen Golf czy Skoda Fabia, mają już te wskaźniki na poziomie odpowiednio 75,9 i 74,2 proc. Oznacza to, że przy wkładzie własnym na poziomie 10 proc. ryzyko kredytobiorcy wciąż istnieje. Na szczęście ono maleje. Im starsze auto, tym większy wpływ na jego cenę ma nie wiek, ale stan i przebieg pojazdu.n

Przyszła wartość auta jest szacowana przede wszystkim na podstawie danych historycznych, a więc obserwacji zachowania wartości podobnego modelu w przeszłości. Bierze się tu pod uwagę:

- zmiany w notowaniach używanego auta
- zmiany ceny nowego pojazdu
Tak określa się podstawową wartość rezydualną, którą potem koryguje się o:
- wartość wyposażenia dodatkowego w pojeździe
- wpływ koloru na cenę
- wpływ inflacji na wartość pojazdu
- cykl życia modelu, czyli np. częstość faceliftingów
- utratę wartości wynikającą z przebiegu pojazdu
- popularność danego modelu







Spodziewane wartości aut po roku użytkowania
Koszt nowego auta Spodziewana w 2008 r. wartość auta, po roku użytkowania Spodziewana w 2009 r. wartość auta, po roku użytkowania
Samochód w 2008 r. w 2009 r. zm. w proc. wart. pocz. w zł w proc. wart. pocz. w zł zmiana (w zł)
Skoda Octavia II HB 67300 68700 1400 76,1 51192 69,8 47954 -3238
Skoda Fabia II HB 44900 44400 -500 74,3 33348 74,2 32953 -395
Volkswagen Golf V Var. K 71240 69640 -1600 73,2 52122 75,9 52863 741
Fiat Grande Punto HB 46990 45490 -1500 67,7 31834 58,8 26729 -5105
Toyota Yaris HB 51600 57200 5600 73,9 38141 68,3 39045 904
KIA Cee'd HB 53900 52900 -1000 63 33947 66,4 35110 1163
Ford Focus HB 61650 61650 66,9 41225 62,8 38709 -2516
Fiat Panda HB 37990 38490 500 67,5 25639 58,5 22530 -3109
Toyota Avensis S 90100 107990 17890 72,1 64919 70,6 76277 11358
Renault Clio HB 43000 42950 -50 75,7 32546 71,2 30591 -1955
Opel Corsa HB 41500 44290 2790 77,1 31996 73,9 32729 733
Ford Mondeo S 91400 91400 62,3 56942 61,3 55991 -951
Hyundai i30 HB 57900 53200 -4700 63 36474 66,4 35319 -1155
Opel Astra II Classic S 49050 47900 -1150 70,4 34542 63,2 30262 -4280
Volskwagen Passat Var. K 115690 114190 -1500 74,8 86590 70,1 80032 -6558
Opel Astra III S 61200 61490 290 72,3 44249 67,1 41246 -3003
Ford Fiesta HB 49790 55800 6010 70,9 35277 81,1 45242 9965
Renault Megane III HB 60900 62000 1100 68,2 41534 66,7 41383 -151
Toyota Auris HB 60700 67700 7000 79 47938 71,6 48478 540
Fiat Bravo HB 65990 61990 -4000 60,9 40193 55,8 34590 -5603
źródło: EurotaxGlass's. Wyróżniono samochody o których nowe wersje wprowadzono w 2009 r. Założenia dla standardowego przebiegu rocznego 20 tys. km. Zestawienie obejmuje najczęściej sprzedawane auta. HB - ozncza hatchback, S - Sedan, K - Kombi
Spodziewane wartości aut po dwóch latach użytkowania
Koszt nowego auta Spodziewana w 2008 r. wartość auta, po dwóch latach użytkowania Spodziewana w 2009 r. wartość auta, po dwóch latach użytkowania
w 2008 r. w 2009 r. zmiana w proc. wart. pocz. w zł w proc. wart. pocz. w zł zmiana (w zł)
Skoda Octavia II HB 67300 68700 1400 67,3 45319 61,8 42459 -2860
Skoda Fabia II HB 44900 44400 -500 62,8 28188 61,2 27164 -1024
Volkswagen Golf V Var. K 71240 69640 -1600 62,9 44786 63,6 44293 -493
Fiat Grande Punto HB 46990 45490 -1500 59,2 27824 50,7 23073 -4751
Toyota Yaris HB 51600 57200 5600 66,2 34159 60,5 34587 428
KIA Cee'd HB 53900 52900 -1000 56,6 30521 58,6 30979 458
Ford Focus HB 61650 61650 60,3 37154 54 33313 -3841
Fiat Panda HB 37990 38490 500 58,8 22344 50,4 19391 -2953
Toyota Avensis S 90100 107990 17890 62,4 56224 62,7 67763 11539
Renault Clio HB 43000 42950 -50 66,6 28621 60,8 26125 -2496
Opel Corsa HB 41500 44290 2790 67,4 27966 62,7 27773 -193
Ford Mondeo S 91400 91400 55,2 50423 53,3 48671 -1752
Hyundai i30 HB 57900 53200 -4700 56,7 32801 58,6 31175 -1626
Opel Astra II Classic S 49050 47900 -1150 58,9 28910 51,1 24479 -4431
Volskwagen Passat Var. K 115690 114190 -1500 67,5 78084 61,6 70300 -7784
Opel Astra III S 61200 61490 290 62,2 38065 56,2 34529 -3536
Ford Fiesta HB 49790 55800 6010 60,8 30260 68,8 38378 8118
Renault Megane III HB 60900 62000 1100 59,1 36000 58,4 36184 184
Toyota Auris HB 60700 67700 7000 67,4 40934 60,8 41131 197
Fiat Bravo HB 65990 61990 -4000 54,2 35775 48,9 30313 -5462
źródło: EurotaxGlass's. Wyróżniono samochody o których nowe wersje wprowadzono w 2009 r. Założenia dla standardowego przebiegu rocznego 20 tys. km. Zestawienie obejmuje najczęściej sprzedawane auta. HB - ozncza hatchback, S - Sedan, K - Kombi
Spodziewane wartości aut, po trzech latach użytkowania
Koszt nowego auta Spodziewana w 2008 r. wartość auta, po trzech latach użytkowania Spodziewana w 2009 r. wartość auta, po trzech latach użytkowania
Samochód w 2008 r. w 2009 r. zmiana w proc. wart. pocz. w zł w proc. wart. pocz. w zł zmiana (w zł)
Skoda Octavia II HB 67300 68700 1400 58,8 39561 55,5 38112 -1449
Skoda Fabia II HB 44900 44400 -500 52,9 23749 51 22663 -1086
Volkswagen Golf V Var. K 71240 69640 -1600 54 38504 54,1 37710 -794
Fiat Grande Punto HB 46990 45490 -1500 51,2 24046 44,2 20125 -3921
Toyota Yaris HB 51600 57200 5600 58,5 30207 54 30902 695
KIA Cee'd HB 53900 52900 -1000 51,1 27547 52,8 27907 360
Ford Focus HB 61650 61650 54 33287 46,9 28910 -4377
Fiat Panda HB 37990 38490 500 50,7 19256 43,8 16865 -2391
Toyota Avensis S 90100 107990 17890 53,4 48138 56,6 61133 12995
Renault Clio HB 43000 42950 -50 58,1 24976 52,2 22431 -2545
Opel Corsa HB 41500 44290 2790 58,4 24250 53,5 23684 -566
Ford Mondeo S 91400 91400 48,8 44574 47 42956 -1618
Hyundai i30 HB 57900 53200 -4700 51,2 29616 52,8 28100 -1516
Opel Astra II Classic S 49050 47900 -1150 48,9 23975 41,4 19817 -4158
Volskwagen Passat Var. K 115690 114190 -1500 60,6 70083 54,6 62378 -7705
Opel Astra III S 61200 61490 290 53,4 32694 47,6 29277 -3417
Ford Fiesta HB 49790 55800 6010 51,3 25523 59,3 33069 7546
Renault Megane III HB 60900 62000 1100 52,2 31790 52,1 32314 524
Toyota Auris HB 60700 67700 7000 57,5 34899 52,2 35344 445
Fiat Bravo HB 65990 61990 -4000 48,2 31819 42,5 26346 -5473
źródło: EurotaxGlass's. Wyróżniono samochody o których nowe wersje wprowadzono w 2009 r. Założenia dla standardowego przebiegu rocznego 20 tys. km. Zestawienie obejmuje najczęściej sprzedawane auta. HB - ozncza hatchback, S - Sedan, K - Kombi