Dziś japoński koncern ogłosi, które dokładnie modele sprawdzi bezpłatnie w swoich europejskich warsztatach. Powody do obaw mogą mieć właściciele yarisa.
Celem akcji jest ewentualne usunięcie usterki grożącej zablokowaniem pedału gazu.Toyota Motor Corp. poinformowała, że programem może być w Europie objęte nawet do 1,8 mln pojazdów, w tym najpopularniejszy yaris, a także corolla, rav4, aygo, iQ, auris, verso i avensis. – Do tej pory nieznane są rozmiary akcji. Informacje od europejskiej centrali w tej sprawie być może otrzymamy już dziś – mówi Robert Mularczyk, rzecznik prasowy Toyota Motor Poland.
Duży problem będą mieli Polacy. Przez ostatnie lata Toyota mocno rozpychała się na naszym rynku. Jej impet osłabł dopiero w 2009 r., gdy firma spadła na trzecią pozycję najbardziej popularnych w naszym kraju marek. Jednak ze statystyk Instytutu Samar wynika, że w latach 2005 – 2009 Japończycy sprzedali u nas ponad 150 tys. nowych samochodów osobowych. Tylko w 2008 r. – najlepszym dla firmy – sprzedano blisko 35 tys. aut.
Najwięcej powodów do obaw mogą mieć właściciele yarisa. Przez lata był to najchętniej kupowany przez Polaków model tej marki. Na rynku biły go jedynie dwie skody – octavia i fabia. W 2008 r. kupiło ten samochód 12,3 tys. Polaków. Dla porównania model auris trafił do 7 tys. osób, a corolla – do 4,7 tys. osób. Robert Mularczyk podkreśla, że zaproszenie do zbadania aut nie będzie dotyczyło całych serii modelowych, a jedynie wybranych roczników.
Kłopoty z pedałem gazu Toyota miała dotychczas w Stanach Zjednoczonych. W ubiegłym tygodniu koncern zawiesił sprzedaż i wezwał właścicieli 1,1 mln aut do przeglądów serwisowych. Wezwanie dotyczy modeli corolla, venza, matrix (rocznik 2009 i 2010), highlander (2008–2010) oraz pontiac vibe (2009–2010), który powstawał w Kalifornii we współpracy z GM. To była już trzecia taka decyzja japońskiego koncernu w ciągu ostatnich miesięcy. Kilka dni wcześniej z tego samego powodu Toyota ogłosiła akcję serwisową dla 2,3 mln aut, a pod koniec 2009 roku, z powodu wadliwie działających mat podłogowych, wezwała do serwisów ponad 4 miliony pojazdów.
Reklama
Z powodu pedału gazu Japończycy zdecydowali się nawet na wstrzymanie na tydzień produkcji aut w swoich fabrykach w Kanadzie oraz w amerykańskich stanach Indiana, Teksas oraz Kentucky. Wszystko po to, żeby wykryć i poprawić wadliwą konstrukcję. W piątek CTS, amerykański dostawca tego elementu, poinformował, że pedał gazu do samochodów Toyoty już został zmodernizowany. Problemy z jakością produkowanych aut ma nie tylko Toyota. Honda zapowiedziała akcje napraw w modelach fit/jazz oraz city. Stwierdzono w nich wadę machanizmu otwierania okien. Akcją objętych będzie 646 tys. samochodów.
Awaryjne przeglądy w około 100 tys. aut planuje też PSA Citroen Peugeot (modele 107 i C1).