Z informacji koncernu wynika, że celem ogłoszonego dwa tygodnie temu przez rząd turecki programu, jest zbudowanie floty wielozadaniowych helikopterów T70 opartych na śmigłowcu S-70i Black Hawk. Prototyp dla tego programu jest 37. śmigłowcem S-70i Black Hawk zbudowanym w Polsce.

Wśród modyfikacji wprowadzonych przez PZL Mielec znalazły się dźwig ratunkowy, wewnętrzny pomocniczy zbiornik paliwa, hak do transportu cargo, zintegrowany system zarządzania sprawnością pojazdu (IVHMS), system odladzania śmigła i hamulec wirnika.

Na początku 2017 roku Sikorsky przetransportuje prototyp maszyny do Ankary, gdzie zostanie on przetestowany pod kątem współpracy z nowym systemem awioniki, opracowanym wspólnie przez Sikorsky i turecką firmą Aselsan specjalizującą się w elektronice wojskowej. Obie firmy wykorzystają śmigłowiec do lotów testowych i sprawdzenia jakości systemu awioniki.

Zaaprobowane przez rządy amerykański i turecki porozumienie kontraktowe daje tureckiej firmie TAI licencję na zbudowanie i dostarczenie łącznie 300 helikopterów T70 (109 w wersji podstawowej i 191 opcjonalnie) dla wojski lądowych, powietrznych, specjalnych, żandarmerii, policji oraz administracji leśnej.

Reklama

Pierwszy zbudowany w Turcji helikopter T70 zostanie certyfikowany i zakwalifikowany do dostarczenia tureckiemu rządowi w 2021 roku.

Przez najbliższe dwa lata PZL Mielec będzie produkował pierwsze pięć kabin, które TAI zamontuje w helikopterach T70. Pracownicy PZL Mielec zapewnią również techniczne i produkcyjne wsparcie oraz szkolenie TAI zarówno w Turcji, jak i w Polsce.

Polskie Zakłady Lotnicze Mielec produkują m.in. śmigłowiec S-70i Black Hawk, zatrudniają ponad 1,5 tys. pracowników. Koncern Lockheed Martin zatrudnia ok. 126 tys. pracowników na całym świecie. Zajmuje się bezpieczeństwem i lotnictwem. PZL Mielec jest największym zakładem koncernu LM poza Stanami Zjednoczonymi.(PAP)