Mieszkańcy Szczecina i okolic mają w 2022 pojechać Szczecińską Koleją Metropolitalną. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowych; w planach jest 40 przebudowanych stacji i krótszy czas przejazdu.

Przetargi obejmują m.in. przebudowę 40 stacji i przystanków kolejowych - podano w czwartek w komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe. Wszystkie będą miały monitoring, system informacji pasażerskiej i będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Na linii Dolna Odra – Gryfino – Szczecin Główny zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Gryfino, Daleszewo Gryfińskie Podjuchy i na przystanku Czepino. Powstaną także cztery nowe przystanki: Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce i Szczecin Nad Odrą.

Na wszystkich liniach zostaną zmodernizowane obiekty inżynieryjne. Powstanie także lokalne centrum sterowania i będą zmodernizowane urządzenia sterowania ruchem. Z kolei na przejazdach będą zamontowane nowoczesne urządzenia zabezpieczenia i monitoring.

"Realizacja budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w pełni zintegruje transport publiczny, zarówno na terenie Szczecina, jak i okolicznych gminach usytuowanych w obrębie metropolii" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. "Ten projekt to przede wszystkim wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy zyskają bardziej komfortowe warunki przejazdu. Pozwoli to na szerokie otwarcie możliwości rozwoju kolei w aglomeracji" - dodał.

Reklama

"Szczecin jest kolejnym miastem, w którym zwiększy się dostęp do kolei" - powiedział Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Jak dodał, "W tej perspektywie projekty, związane z poprawą infrastruktury kolejowej w aglomeracjach i miastach, PKP Polskie Linie Kolejowe realizują m.in. w Warszawie, Krakowie, Wałbrzychu i Gorzowie Wielkopolskim".

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obejmie większość linii kolejowych na terenie Szczecińskiego Okręgu Metropolitalnego. Prace prowadzone będą m.in. na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny wraz z odcinkiem linii Stargard – Stargard Kluczewo, na odcinku linii Dolna Odra – Gryfino – Szczecin Główny oraz na odcinku Szczecin Główny – Police – Trzebież wraz z odgałęzieniem do Osiedla Police Chemik.

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma w przyszłości połączyć: Szczecin, Police, Stargard, Gryfino i Goleniów. Szybka kolej miejska będzie wykorzystywała istniejące tory kolejowe i stacje.

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w pierwszym kwartale 2018 r., a roboty budowlane będą prowadzone w latach 2018-2022 - powiedział PAP rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. Natomiast zakończenie inwestycji jest planowane w 2022 r.

Szacunkowa wartość dwóch ogłoszonych przetargów na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej to około 455 mln zł. Przedsięwzięcia finansowane są z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania unijnego stanowi 85 proc.

>>> Czytaj też: Kluczowa inwestycja z finansowaniem z UE. 338 mln euro na odcinek Rail Baltica [MAPA]