Przebudowany odcinek ul. Oświęcimskiej w Tychach (którą wiedzie tam droga nr 44), wraz z budową bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland) będzie kolejną po drodze nr 1 ważną trasą w mieście, która przy wsparciu unijnym przejdzie gruntowną modernizację.

„Ta inwestycja ma dla nas olbrzymie znaczenie. Ta droga jest jedną z najbardziej obciążonych dróg w regionie i od dawna wymagała generalnego remontu” - zaznaczył cytowany w piątkowej informacji miasta prezydent Tychów Andrzej Dziuba.

Tychy rozpoczęły projektowanie tej modernizacji już w 2008 r. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) została wydana w 2012 r. Potem miasto przygotowało wyceniony na ponad 207 mln zł unijny projekt, który na początku br. uzyskał gwarancję 167 mln zł dofinansowania z puli na „Infrastrukturę drogową dla miast” w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).

W piątek tyski samorząd podał, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację inwestycji złożyła spółka Eurovia Polska. Opiewa ona na 89,96 mln zł brutto. Po uprawomocnieniu się przetargu i zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, prace powinny rozpocząć się pod koniec października br., a zakończyć do 2019 r.

Reklama

Jak wyjaśnił Arkadiusz Bąk z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach, różnica między wcześniejszymi szacunkami, a ceną osiągniętą w przetargu bierze się przede wszystkim ze znacznego spadku cen palowania gruntu.

„Szacujemy, że przebudowa DK44 będzie kosztowała w sumie ok. 132 mln zł. Na tę wartość składają się kwota po przetargu na wykonawcę projektu, czyli ok. 90 mln, wykupy gruntów, rezerwa w wysokości 10 mln zł oraz koszty inżyniera kontraktu i nadzorów autorskich” - wyliczył Bąk. Jak zaznaczył, wartość unijnego dofinansowania pokryje maksymalnie 85 proc. wartości inwestycji. Resztę zapewni miasto.

Modernizacja drogi ul. Oświęcimskiej (DK 44) od węzła Wartogłowiec (z DK1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata) nie zakłada znaczącej rozbudowy. Droga nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.

Największym elementem modernizacji będzie budowa układu dwujezdniowej estakady po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (którą poprowadzony zostanie główny ruch między ul. Oświęcimską i Turyńską). Poniżej, po obu stronach mają powstać dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego.

Wstępem do przebudowy tyskiego odcinka DK44 była zrealizowana już budowa ronda na ulicy Oświęcimskiej oraz połączenia z ulicą Serdeczną. Podczas przebudowy m.in. tą drogą (wiodącą w rejony Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) zostanie poprowadzony objazd. W 2015 r. na ul. Oświęcimskiej doraźnie wymieniono też nawierzchnię.

Było to pierwsze przygotowanie do przebudowy obciążonej drogi nr 44 przecinającej miasto w osi wschód-zachód. W połowie 2014 r. zakończyła się prowadzona przez tyski samorząd kompleksowa przebudowa drogi krajowej nr 1 (ul. Beskidzkiej), która udrożniła tranzyt przez Tychy w osi północ-południe.

W odleglejszych planach Tychy zakładają przebudowę całego swego odcinka drogi nr 44 – od tzw. Górki Mikołowskiej do granicy miasta z Bieruniem.

Z tego samego źródła, co Tychy, unijne środki zapewniło sobie jeszcze m.in. sześć miast woj. śląskiego. Prócz Tychów, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, Rybnik przebuduje odcinek drogi nr 78, Częstochowa zajmie się drogą nr 46, Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na drodze nr 94, a Katowice rozbudują dwa kluczowe skrzyżowania na drodze nr 81.(PAP)