Do 2026 r. powstanie nowa linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza – zadeklarował w sobotę w Mszanie Dolnej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestycja na odcinku Podłęże Szczyrzyc wraz z modernizacją istniejącego odcinak Chabówka-Nowy Sącz ma kosztować 6 mld zł.

Dzięki inwestycji dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego ma zająć ok. 100 minut, a do Nowego Sącza godzinę. Obecnie podróż koleją z Krakowa do Zakopanego oraz do Nowego Sącza trwa trzy godziny.

„Rozpoczynamy jedno z najważniejszych przedsięwzięć kolejowych, przedsięwzięć komunikacyjnych na terenie naszego kraju. To nie jest inwestycja o charakterze lokalnym, to jest przedsięwzięcie o charakterze ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Celem tego przedsięwzięcia jest, aby podróż z Gdańska do Zakopanego wynosiła około sześciu godzin. Z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godziny, a z Krakowa do Zakopanego godzinę i 40 minut” – zapowiedział Adamczyk.

W ramach inwestycji powstanie zupełnie nowa, dwutorowa linia kolejowa na 58-kilometrowym odcinku od podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym do miejscowości Szczyrzyc.

Na tej trasie pociągi mają osiągać prędkość do 160 km na godzinę. Dalej linia rozgałęzi się na linie jednotorowe w kierunku Mszany Dolnej, a następnie trasa przejdzie na istniejąca linię do Chabówki i Zakopanego. Druga linia poprowadzi w kierunku Tymbarku i dalej istniejącym śladem do Limanowej i Nowego Sącza.

Reklama

Adamczyk zwrócił w tym kontekście uwagę na zaniedbania poprzednich rządów. „Wiele lat mówiono o tym, że należy realizować tę inwestycję. Wylano tony farby, zadrukowano setki ton papieru, wielu polityków zabierało głos na ten temat na przestrzeni ostatnich lat" - zaznaczył minister.

"Jestem głęboko przekonany, że gdyby nasi poprzednicy Platforma Obywatelska i politycy PSL byli pełni determinacji i zechcieli wpierw zrobić, a później o tym mówić, to dzisiaj wszystkie prace związane z tą inwestycją byłyby już na ukończeniu. My dzisiaj mówimy jasno i wyraźnie: mamy konkretny harmonogram, wiemy co mamy zrobić i rozpoczynamy działania” – oświadczył szef MIB.

Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel powiedział, że w ciągu kilku miesięcy będzie wybrany projektant inwestycji, a na ukończeniu jest wydawanie decyzji środowiskowych dla inwestycji. Według planów w 2020 r. zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót, a w 2026 r. trasą pojadą pierwsze pociągi.

Plany budowy tej linii kolejowej snuto już przed pierwszą wojną światową. Koncepcja odżyła w latach 90-tych ubiegłego wieku, ale z powodu braku funduszy wycofano się z niej.

>>> Czytaj też: Strategiczny korytarz transportowy. Azerbejdżan otworzył najkrótsze połączenie kolejowe między Azją a Europą