Prace związane z przystosowaniem zbiornika do rozbudowy rozpoczęły się w ubiegłym roku. „Żelazny Most” zostanie rozbudowany o tzw. Kwaterę Południową. Pozwolenie na budowę zostało wydane na początku marca tego roku. We wtorek podpisano umowę z wykonawcą inwestycji. Prace mają ruszyć w najbliższym czasie.

Rafał Pawełczak, prezes zarządu KGHM Polska Miedź, odpowiedzialny za rozwój i inwestycje, podkreślił we wtorek na konferencji prasowej, że głównym celem przyjętej w ubiegłym roku przez KGHM strategii jest zapewnienie funkcjonowania spółki do 2050 r. „Jednym z kluczowych elementów tej strategii jest inwestycja dotycząca budowy Kwatery Południowej zbiornika +Żelazny Most+” - powiedział prezes.

Pawełczak przypomniał, że w latach 1968-1978 KGHM korzystała ze zbiornika odpadów poflotacyjnych „Gilów”. Został on zamknięty w 1978 r. Od tego czasu miedziowa spółka korzysta ze zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”. „Według naszych badań z tego zbiornika będzie można korzystać do 2023 r., a dzięki rozbudowie +Żelazny Most+ będzie funkcjonował co najmniej do 2037 r.” - powiedział prezes. Pawełczak poinformował, że rozbudowa „Żelaznego Mostu” zostanie sfinansowana z kredytu.

Pierwszy etap inwestycji ma się zakończyć w drugiej połowie 2020 r. Całość budowy zostanie zakończona do końca grudnia 2021 r. Dyrektor Naczelny oddziału Zakład Hydrotechniczny KGHM Przemysław Nowak podkreślił, że w roku 2020 w Kwaterze Południowej „Żelaznego Mostu” rozpocznie się umieszczanie pierwszych odpadów poflotacyjnych.

Reklama

„Po rozbudowie zbiornika jego pojemność osiągnie 170 mln metrów sześciennych (…) to będzie najprawdopodobniej jedyny taki obiekt na świecie pod względem wielkości. Sam +Żelazny Most+ był drugim obiektem na świecie pod względem wielkości” - powiedział Nowak.

Prezes firmy Budimex Dariusz Blocher podkreślił, że podpisany we wtorek kontrakt jest bardzo ważny dla Budimexu. „To nasz drugi co do wielkości kontrakt, jeśli chodzi o sektor hydrotechniczny” - powiedział. Dodał, że inwestycja jest trudna pod względem logistycznym. „To jest prawie 11 mln sześciennych materiału, który musimy wbudować w nasypy” - powiedział.

Dodał, że ze względu na kluczowy charakter tego kontraktu, Budimex chce kupić dodatkowy sprzęt o wartości 60 mln zł. „Prawdopodobnie ten kontrakt spowoduje stworzenie dodatkowych 200–300 miejsc pracy. Będzie to praca przede wszystkim dla operatorów sprzętu budowlanego” - powiedział Blocher.

OUOW „Żelazny Most” jest integralnym elementem procesu technologicznego stosowanego w KGHM. Jego rozbudowa ma zagwarantować spółce bezpieczne funkcjonowanie w zagłębiu miedziowym przez następne dziesięciolecia.

„Żelazny Most” to największy w Europie zbiornik odpadów poflotacyjnych. Eksploatacja zbiornika rozpoczęła się w 1977 r. Dziś jego powierzchnia to niemal 1400 ha.

>>> Czytaj też: Orlen, PGE, PGNiG, Tauron i Energa zainwestują w prąd z gazu?