Zgodnie z ustaleniami, o których PKP Cargo poinformowała we wtorek, w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2009 roku o 10 procent zmniejszony zostanie fundusz premiowy, zawieszone zostaną wypłaty nagród pieniężnych z tytułu przyznanych odznaczeń państwowych i odznak honorowych oraz gratyfikacji pieniężnej z tytułu Święta Kolejarza.

Jednocześnie w tym samym okresie o 5 procent obniżona zostanie podstawa wynagrodzenia pracowników spółki nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy (tzw. pracowników kontraktowych).

Ograniczenia kosztów działalności spółki są kontynuacją wprowadzonego przez zarząd PKP Cargo w grudniu 2008 roku programu antykryzysowego i realizowanego programu oszczędnościowego - wyjaśnia w komunikacie przewoźnik.

W roku 2008 PKP Cargo zanotowała stratę na poziomie 176 mln zł. W styczniu br. straty sięgnęły 103 mln.

Reklama

"Problemy spółki mają ścisły związek z kryzysem gospodarczym" - wyjaśnia rzecznik prasowy PKP Cargo Jacek Wnukowski. "Spadki zamówień dotykają większości towarowych przewoźników kolejowych w Europie. W styczniu br. w Niemczech i Francji odnotowano spadek przewozów rządu kilkunastu procent. Na Ukrainie - 60 proc., w Rosji - 20 proc. a na Słowacji 50 proc." - powiedział Wnukowski.

Restrukturyzacja zatrudnienia przyniosła do połowy marca br. zmniejszenie liczby pracowników w spółce o około 1000 osób w stosunku do zatrudnienia z 31 grudnia 2008 roku - podała spółka.

Część pracowników (ponad 4 tys. osób) nie ma obowiązku świadczenia pracy, co skutkuje ograniczeniem wypłat wynagrodzeń w tej grupie o około 40 proc.

PKP Cargo zapewniła, że pomimo stagnacji w gospodarce, udało się jej pozyskać nowe kontrakty przewozowe, przejmując niektóre od konkurencji.

PKP Cargo to największy przewoźnik na polskim rynku (około 80 proc.) kolejowych przewozów towarowych. Jest największą spółką w grupie PKP. Zajmuje się przewozem towarów konwencjonalnych, ładunków ciężkich, niebezpiecznych.