Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego z budżetu państwa projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki (Granica Państwa)" o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.

W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” m.in. zakończono już prace torowe na odcinku Krzyżanowice – Chałupki (na południe od Raciborza, w pobliżu granicy z Czechami). W ostatnich tygodniach praktycznie dobiegły też końca roboty na odcinkach Racibórz – Krzyżanowice (na południe od Raciborza) oraz Bierawa – Nędza (na północ od Raciborza).

Teraz zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej nad poszczególnymi odcinkami torów odcinków Krzyżanowice – Chałupki, Racibórz – Krzyżanowice i samej stacji Krzyżanowice. To łącznie ponad 22 km sieci nad torami szlakowymi i dodatkowo nad stacją Krzyżanowice. Roboty, które mają zostać wykonane do końca listopada 2019 r., wstępnie oszacowano na ok. 30 mln zł netto.

Jak wynika z opisu stanu istniejącego linii w dokumentacji przetargowej, na rewitalizowanym jej odcinku Racibórz – Chałupki średnio w ciągu doby kursuje w każdą stronę po 5 pociągów osobowych i 17/18 pociągów towarowych.

Największym dotąd przedsięwzięciem w ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są praktycznie zakończone już roboty na odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Objęły one ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymieniono 14 rozjazdów i wyremontowano 15 przejazdów kolejowo–drogowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja kosztowała 69,9 mln zł netto; wykonawcą była firma Skanska.

Wśród innych odcinków tego projektu PLK, w połowie października br. unieważniony z powodu zbyt wysokich cen został przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle. Z końcem października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe informowała natomiast o wyborze wykonawcy dokumentacji przebudowy dużej stacji kolejowej Racibórz.

Niezależnie od planów spółki PKP PLK, spółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza - do początku 2023 r. - przebudować budynek dworca w Raciborzu.

Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łączny koszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).

Zakładany koszt „Rewitalizacji linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice - Szabelnia – Mysłowice” - to 258,9 mln zł, a „Prac na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” - 294,1 mln zł (w tym 103 mln zł w woj. śląskim). Na kwoty po ok. 200 mln zł szacowane są projekty: „Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami” oraz „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała - Zwardoń (granica państwa)”.(PAP)

autor: Mateusz Babak