Gminy będą mogły, na podstawie zawartych z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej porozumień, przyjmować wnioski o dofinansowanie w programie "Czyste powietrze" i dokonywać ich wstępnej weryfikacji - poinformował resort środowiska w poniedziałkowym komunikacie.

To jedna ze zmian programu, która weszła w życie w poniedziałek 29 lipca.

Ministerstwo Środowiska poinformowało, że uległ też zmianom wzór formularza wniosku o dofinansowanie, co według resortu uprości proces jego wypełniania.

"Ponadto, w obecnej formie wniosek będzie zawierał warunki umowy dotacji oraz oświadczenie woli wnioskodawcy o chęci jej zawarcia, bez konieczności dodatkowej wizyty wnioskodawcy w siedzibie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej" - poinformował resort.

Ponadto beneficjenci ubiegający się o dotację nie będą musieli składać weksla in blanco z klauzulą bez protestu, jako zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy dotacji.

Został także wydłużony okres realizacji przedsięwzięcia z 24 do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, którego nie można jednak złożyć później niż 30 czerwca 2029 r.

W ramach programu antysmogowego "Czyste powietrze" właściciele domów jednorodzinnych mogą się starać o dotacje i pożyczki na termomodernizację nieruchomości, wymianę pieców grzewczych. Budżet programu na 10 lat to ponad 100 mld zł.

>>> Czytaj też: KE ostrzega Polskę w sprawie niewykonania wyroku TSUE dotyczącego jakości powietrza